To nejlepší, čím dnes svítí auta: noc protne laser, miliony zrcátek vykouzlí animace

Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 2. 2022 12:05
Začalo to petrolejkami a končí laserem. Moderní auta svítí lépe a dále, komplikovanějšími a komplikovanějšími světly. Podívejte se na přehled v současné době používané techniky: od halogenových žárovek až po organické diody.
Foto: Škoda Auto

Úsporné a dostupné LEDky

Historie svítivých diod v autech je poměrně krátká. To, že některé polovodičové součástky vydávají při průchodu elektrického proudu světlo, není nic nového. Prakticky se takové součástky používaly od 60. let. Dlouhou dobu ale nesvítily bíle. Rozvoj LEDek pro použití v automobilech umožnil objev prvních úsporných modře svítících diod v 90. letech. Isamu Akasaki, Hiroshi Amano a Shuji Nakamura za něj ostatně dostali v roce 2014 Nobelovu cenu. Když se pak modře svítící dioda potáhne fosforem, začne vydávat jasné bílé světlo.

V roce 2004 se tak na trhu objevilo Audi A8 s denním svícením vytvořeným z diod, v roce 2006 dostal Lexus LS 600h potkávací LED světla (dálková tvořily nadále žárovky) a o rok později supersport Audi R8 jako první nabídl světla tvořená výhradně svítivými diodami. Dnes nabízí LEDky řada aut již v základní výbavě, platí to o Škodě Fabia i Dacii Sandero.

LEDky pomohly designérům vytvářet efektní světelné podpisy, především ale postupně začaly nabízet výkon odpovídající xenonům s ještě menší spotřebou a dnes i nižší výrobní cenou. Jejich nevýhoda v porovnání s konvenčními žárovkami ale zůstává: jejich výměna rozhodně není možná svépomocí. Zdroje tvořené obvykle soustavou několika diod jsou integrovány do světlometu.

 

Právě se děje

Další zprávy