To nejlepší, čím dnes svítí auta: noc protne laser, miliony zrcátek vykouzlí animace

Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 2. 2022 12:05
Začalo to petrolejkami a končí laserem. Moderní auta svítí lépe a dále, komplikovanějšími a komplikovanějšími světly. Podívejte se na přehled v současné době používané techniky: od halogenových žárovek až po organické diody.
Foto: Volkswagen

LEDky dostávají rozum: matrixové světlomety

Zatímco jednoduché LED světlomety, například ve zmíněné Fabii nebo Sanderu, nenabízejí z praktického hlediska oproti halogenům zásadní posun kromě jasnějšího a bílého světla, dražší vozy přidávají možnost selektivně zhasínat a rozsvěcet jednotlivé diody. Výsledkem jsou Matrix LED, které vytvářejí stálé dálkové světlo, jehož kužel je vždy tvarovaný tak, aby neoslňoval ostatní účastníky provozu. Na obrázku je jejich funkce vidět z pozice řidiče VW Golf.

I tato technologie debutovala v drahých autech, například v roce 2013 ji dostalo tehdejší špičkové Audi A8, dnes se jako příplatková výbava dostává do nižší střední třídy, nabízí ji Škoda Octavia, a dokonce i o segment níže - za příplatek je dostupná pro Volkswagen Polo.

S klesající cenou se pak postupně zvětšuje množství diod, které Matrix LED světlomety používají. V Audi A8 v roce 2013 bylo 25 diod na světlomet, Opel Astra má dnes v každém ze svých IntelliLux LED Pixel světlech 84 aktivních LEDek. Světla se také dokážou přizpůsobovat nejrůznějším situacím, svoje chování například změní před křižovatkou.

Matrixové systémy postupně nahradily starší typy adaptivních světlometů, které světelný kužel upravovaly pomocí pohyblivých zdrojů světla nebo nejrůznějších clonek.

 

Právě se děje

Další zprávy