Test Kii e-Niro: Nový elektromobil se má dojezdem téměř vyrovnat benzinovému autu

Elektrické Niro se od normální verze liší hlavně zaslepenou mřížkou chladiče. Prohlédněte si ho.
Zobrazit 31 fotografií
Foto: Tomáš Devera
Tomáš Devera
27. 12. 2018 15:45
Automobilka Kia to s elektrickými vozy myslí vážně. Nedávno ukázala novou generaci modelu Soul EV a právě míří do prodeje crossover e-Niro. Niro teď bude tedy možné zakoupit jako hybrid, plug-in hybrid a jako čistý elektromobil.

Ten se bude vyrábět ve dvou variantách - slabší s výkonem 136 koní a dojezdem 289 kilometrů a silnější, který nabídne 204 koní a dojezd 455 kilometrů. Podle informací Aktuálně.cz se ale slabší verze v České Republice nejspíš nebude nabízet.

Udávané parametry silnější verze e-Nira zní lákavě, ne vždy je vše tak, jak se píše na papíře. Výkon 204 koní, zrychlení z nuly na sto za 7,8 sekundy a dojezd mimo město 455 kilometrů a ve městě dokonce přes 600 kilometrů zní zajímavě. Jaká je ale realita?

Dávka výkonu je v autě opravdu cítit. Pokud člověk zvolí sportovní režim, který ukousne pár kilometrů z dojezdu, pozná okamžitou reakci na pohyb pravé nohy. Přesně tak, jak se od elektromobilu očekává. V normálním a ekologickém režimu jsou reakce možná trochu vlažnější, rozhodně se ale nedají označit za pomalé, e-Niro je to pořád až nečekaně rychlé.

To využijete například při předjíždění, nebo napojení na dálnici. Je to příjemné, pomůže to, ale rozhodně vás to nenutí ke sportovní jízdě. S Kiou e-Niro se jezdí moc hezky, má stabilní podvozek a řízení, které by sice mohlo být trochu tužší, ale je opravdu přesné. Víceprvková zadní náprava se chová příkladně a i díky nízkému těžišti je auto v zatáčkách jisté. Ale i tak se hodí hlavně na pohodové přesuny, které doprovází na palubě absolutní ticho. K "řezání zatáček" by si e-Niro vybral málokdo.

V autě se nachází několik praktických funkcí - například možnost lokálního topení. Protože právě topení je v zimě velký žrout elektřiny, Kia vymyslela, že je zbytečné vytápět vůz celý, pokud v něm sedí pouze jedna osoba, a tak jde jednoduše tlačítkem zapnout topení jen pro řidiče.

Objem kufru 451 litrů je slušná hodnota, baterie se totiž nacházejí pod podlahou vozu a nezabírají místo.
Objem kufru 451 litrů je slušná hodnota, baterie se totiž nacházejí pod podlahou vozu a nezabírají místo. | Foto: Kia Motors

Také se hodně pracovalo na rekuperaci. Její síla a tedy i efektivita brzdění při ubrání plynu se reguluje pádly pod volantem. Můžete ji nechat úplně vypnutou, nebo nastavit nejintenzivnější mód, při kterém se automaticky aktivují i brzdová světla a auto dokáže až zastavit. Díky spolupráci různých systémů je možné zvolit automatický režim, kdy auto dle profilu trasy, případně podle aut před sebou rekuperaci samo nastavuje.

A právě rekuperace pomáhá k vysokému dojezdu ve městě. Je to nezvyklé, že je mimo město spotřeba nižší, má to však logické vysvětlení - jízda vyšší rychlostí bez možnosti rekuperace například na dálnici je pro elektromobil náročnější než pomalejší pohyb s neustálým brzděním.

Při našem testování jsme s autem najeli stovky kilometrů v okolí francouzského Nice svižnou jízdou po okreskách a kilometry z počátečního dojezdu 430 kilometrů ubývaly opravdu pomalu. Při využití eko režimu a klidnější jízdě může být udávaných 455 kilometrů opravdu reálných. A to je skvělá hodnota. Hodně nás potěšilo, že zobrazovaný zbývající dojezd odpovídá realitě, v případě elektromobilu, kdy je potřeba myslet na to, kde ho nabít, se hodí, že lze ukazateli věřit.

Elektrické Niro se pozná na první pohled, rozměrově se měnilo jen nepatrně, ale dostalo zaslepenou masku chladiče.
Elektrické Niro se pozná na první pohled, rozměrově se měnilo jen nepatrně, ale dostalo zaslepenou masku chladiče. | Foto: Kia Motors

Dobíjení probíhá pomocí konektoru CCS a rychlým nabíjením by mělo trvat 42 minut. Pokud si majitel pořídí domů Wall Box, což se při koupi elektroauta očekává, baterie se nabije za 5 hodin a 50 minut. Nevýhoda však může být u rychlonabíjení, k udávanému času je potřeba stanice, která poskytne 100 kW, a takových opravdu moc není, v Česku aktuálně není veřejná ani jedna. Standardně se u rychlejších nabíjecích stanic používá poloviční výkon.

Model e-Niro je od klasického Nira odlišný více, než se může zdát - je totiž větší. Šířka zůstává stejná, ale výška narostla o 25 milimetrů a délka o 20 mm. Je to dáno i potřebou umístění baterií, které se nachází pod kabinou. Prostor je silná stránka vozu - posádka nestrádá ani na předních místech, ani na zadních, k pozitivům lze připočíst i velký zavazadelník o objemu 451 litrů.

Optických změn není mnoho, jsou však patrné na první pohled. To platí hlavně pro zaslepenou přední masku, u níž není potřeba přivádět vzduch ke klasickému motoru. Přední nárazník je také odlišný a oživují ho nově uspořádané diody denního svícení.

Nový design mají i kola, na kterých je poznat hon za lepší aerodynamikou, která se v porovnání s běžným Nirem zlepšila.

Interiér se od konvenčního Nira tolik neliší, oživuje ho modrá linka (detail, který se nachází také na karoserii), má však elektronickou parkovací brzdu a řazení pomocí otočného ovladače. Hezky a hlavně přehledně působí sedmipalcový displej místo klasických budíků, na kterém se výrazně zobrazují dvě zásadní informace - dojezd a rychlost.

Převodovka má otočný ovladač a parkovací brza je elektronická, tím se od běžného Nira liší.
Převodovka má otočný ovladač a parkovací brza je elektronická, tím se od běžného Nira liší. | Foto: Kia Motors

Výbava bezpečnostními asistenty odpovídá současné době, na palubě tedy najdeme adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích, nouzové brzdění a plno dalších.

Technické údaje: Kia e-Niro

Motor: elektromotor
Výkon: 150 kW v 3800 až 8000 ot./min.
Točivý moment: 395 Nm při 3600 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 167 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Spotřeba energie: 159 Wh/km
Provozní hmotnost: 1737 kg
Objem zavazadlového prostoru: 451 l
Cena od: zatím není známa

Cena modelu e-Niro zatím není známá, podle předběžných informací by se však měla pohybovat nad milionem korun za silnější verzi s plnou výbavou. I tak to ale není málo peněz. Na druhou stranu cenový rozdíl proti plug-in hybridní verzi by neměl být tak velký a možná nejeden kupující dá přednost plně elektrické variantě.

Hyundai Ioniq EV, se kterým e-Niro sdílí platformu, začíná na částce 899 900 Kč, vybavenější varianta Ultimate stojí 1 019 900 korun.

Potěšující je, že e-Niro funguje výborně a potěší naprosto dostatečným dojezdem i na poměry aut s klasickým pohonem. A navíc se ve všech důležitých vlastnostech chová jako běžné auto.

Přehled elektromobilů na trhu najdete tady.

 

Právě se děje

Další zprávy