Cena překvapila všechny. Plastová socialistická Tatra se prodala za neskutečný balík

Tatra 813 z výrobního družstva Dubena se minulý měsíc prodala za 235 tisíc korun.
Švec by ji ohodnotil zhruba na sto tisíc korun, jedná se o skutečně vzácný a málo vídaný kousek, který i ve špatném stavu stojí desetitisíce.
Zároveň by ale podle Švece mohlo jít o zajímavou investici, protože správnému zájemci by ji jednou majitel mohl prodat za podobnou sumu.
U hračky z 80. let překvapí úroveň detailů včetně sklopné korby nebo výkyvných náprav.
"Ta Tatra je unikátní, protože ji nikdo v takovém provedení a velikosti nevyráběl. Je ojedinělá, proto je ceněná," říká sběratel a kurátor sbírky Muzea autíček na zámku Příseka Robert Švec.
Foto: Aukro
Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 16. 6. 2024 21:00
Ještě včera to byla hračka, dneska ceněný sběratelský artikl za statisíce korun. V poslední době se hned několikrát v aukcích objevily hračky většinou z období socialismu, které někdo koupil za na první pohled šílenou sumu. Všemu teď vévodí plastová Tatra 813 z již neexistujícího družstva Dubena. Tu někdo vydražil za 235 tisíc korun.

Šestnáct přihazujících, vyvolávací cena jedna koruna a konečný výsledek 235 tisíc korun. Jedna z květnových aukcí na portálu Aukro.cz obletěla republiku, protože si někdo v ceně zánovního malého auta pořídil plastovou hračku, která v době vzniku někdy v 80. letech mohla stát desítky, maximálně stovky korun.

Tatra 813 s výkyvnými nápravami nebo sklopnou korbou z již neexistujícího družstva Dubena z Českého Dubu je ovšem dnes velmi ceněným sběratelským artiklem, podobně jako spousta dalších hraček z období socialismu. "Ta Tatra je unikátní, protože ji nikdo v takovém provedení a velikosti nevyráběl. Je ojedinělá, proto je ceněná," říká kurátor sbírky Muzea autíček na zámku Příseka Robert Švec. Ten se také sbírání hraček dlouhodobě věnuje, v Přísece pak stejnou tatrovku mají rovněž vystavenou.

"Na Aukru se jich objevilo jen pár, navíc ještě ve špatném stavu," vysvětluje dále cenu. Poukazuje tím na stav hračky, který podle prodávajícího má jen čelní sklo v horším stavu, jinak je bez prasklin. Hodnotu zvyšuje i fakt, že je k autu původní papírová krabička, která je kromě opotřebování stářím pořád ve slušném stavu. "Záleží to na lidech, kam až jsou s cenou ochotni zajít, co jsou za hračky ochotni dát," pokračuje Švec k ceně plastové tatrovky.

Podle něj se tady setkala poptávka s nabídkou, cenu nahoru (podobně jako u spousty dalších starých hraček) žene také nostalgie. "V tomto stavu bych ji ohodnotil asi na sto tisíc korun. To i proto, že v žalostném stavu se jiná prodávala kolem 25 tisíc," dodává Švec.

Třeba před čtyřmi lety se ze stejné Tatry objevil v aukci jen podvozek bez kabiny, který se vydražil za čtyři tisíce, rozložené torzo kabiny, navíc poškozené a nekompletní, se začátkem letošního roku prodalo skoro za dva tisíce.

Přesto i pro Aukro byl nakonec prodej za částku přes 200 tisíc překvapivý. "Za poslední léta je to nejdražší stará hračka prodaná přes Aukro," říká expert na sběratelství a starožitnictví portálu Pavel Krejčíř. "Této částky bylo dosaženo samozřejmě díky tomu, že jde o sběratelský, de facto intaktní kus včetně původní papírové krabičky. Rovněž jde o model, který se vyskytuje velmi zřídka," podporuje Švecova slova.

Sběratel a fotograf starých hraček Michal Widenský z Muzea technických hraček (to připravuje různé výstavy napříč Českem) si pak všímá toho, že o ceně rozhodovalo jen pár lidí, kteří ji svými příhozy vyšponovali nahoru. Z 15 tisíc se podle historie příhozů rychle zvedla na necelých 80 tisíc korun, následně se vyšplhala na skoro 128 tisíc korun, načež ji poslední dva příhozy vyhnaly až ke zmíněným 235 tisícům.

"Cenu navýšilo soupeření několika sběratelů, kteří zjevně měli peníze," podotýká Widenský. Také on cenu vysvětluje částečně faktorem nostalgie nebo tím, že se Tatra prodávala s původní a hezky zachovalou papírovou krabičkou. Přesto je přesvědčený, že hodnoty, za niž se prodala, ani zdaleka nedosahuje. "Máme ve sbírce několik mnohem starších a vzácnějších hraček, ale kdybychom je chtěli prodat, stejně by takové hodnoty nedosáhly," říká Michal Widenský.

Jako příklad uvádí autíčko firmy Heller & Schiller s pérovým pohonem a osvětlením, který bylo vyráběné v Litvínově v letech 1935 a 1936. "V době první republiky bylo s cenou 360 korun jedno z nejdražších a délkou 35 centimetrů z nejdelších na trhu," popisuje Widenský. Ten je také spoluautorem knihy o hračkách Heller & Schiller s titulem Fenomén továrny Heller & Schiller - Historie výroby hraček HUSCH v Horním Litvínově.

"V dnešní době by jeho prodejní cena za běžných podmínek nedosáhla ceny 235 tisíc korun jako za plastovou Tatru 813 s originální krabičkou. Odhaduji, že by se mohlo prodat za 70 až 100 tisíc korun," říká sběratel. Přitom v tomto barevném provedení a stavu se jich podle něj dochovalo na celém světě jen deset až patnáct kusů.

Hodnotu tatrovky pak odhaduje Michal Widenský na zhruba vyšší desítky tisíc korun, i částka kolem sta tisíc, kterou během aukce jeden z dražitelů také nabídl, by se mu zdála vysoká.

Družstvo Dubena z Českého Dubu vzniklo v roce 1952 a patřilo podle dobového článku v Hospodářských novinách k významným producentům hraček. Zabývalo se používáním kombinace kovu a plastu, v 90. letech ho ale po změně režimu, podobně jako řadu dalších firem, postihly finanční a odbytové problémy. Ty vedly ke změnám majitelů a krachu na konci 90. let.

 

Právě se děje

Další zprávy