Celoroční prodej těchto vozů v Německu dosud nikdy nepřekonal hranici jednoho milionu, letos se mu to však podařilo již za 11 měsíců.
V období od ledna do listopadu se prodej meziročně zvýšil o 18 procent na 1,03 milionu. V celém letošním roce by měl činit zhruba 1,1 milionu, zatímco v roce 2015 se pohyboval jen kolem 600 000 vozů, píše DPA.
Terénní auta a SUV se letos na celkovém prodeji osobních vozů v Německu podílejí téměř třetinou.
Německo je největším automobilovým trhem v Evropě. "Rychle tempo prodeje SUV bude pokračovat také v příštích letech," předpověděl odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer.
Terénní automobily a SUV mají řadu kritiků, podle kterých jsou to jen zbytečná silniční monstra s vysokou spotřebou. Jiní však tyto vozy považují za vyjádření osobní svobody a oceňují například pohodlí při nastupování, napsala agentura DPA. Pro automobilky tyto vozy vzhledem k vyšším prodejním cenám představují důležitý zdroj zisků.
"Trend přechodu k SUV je absurdně chybným vývojem v době klimatické krize," uvedla poslankyně Spolkového sněmu Ingrid Remmersová z opoziční strany Levice. "Takové vozidlo žere příliš mnoho benzinu, vypouští příliš mnoho škodlivin, představuje vyšší bezpečnostní riziko a zabírá příliš mnoho místa na věčně ucpaných ulicích," dodala.
Německé sdružení automobilového průmyslu VDA nicméně kritiku vysoké spotřeby a emisí odmítá. SUV jsou podle něj "velmi efektivní" a vypouštějí do ovzduší zhruba stejné množství oxidu uhličitého jako běžné osobní vozy střední třídy.
"Popularita terénních aut a SUV není žádný německý, nýbrž celosvětový fenomén," uvedl mluvčí VDA. Za silnou poptávkou podle něj stojí skutečnost, že tyto automobily mají "z pohledu zákazníků značné výhody".
Zájem o SUV v poslední době roste rovněž v České republice. Podíl SUV na českém automobilovém trhu se podle dřívějších údajů Svazu dovozců automobilů za posledních pět let zdvojnásobil.