Dieselové motory jsou pochopitelně daleko od situace před čtyřmi lety, kdy každé druhé auto prodané v Německu tankovalo naftu. Oproti prvním třem měsícům roku 2018 se ale stejné období letošního roku podíl nafťáků zvýšil: z 32,3 na 33,1 procenta. Naftu tedy spaluje každé třetí auto prodané v Německu.
Nejedná se navíc o nějaký relikt klesajícího trhu. Prodeje aut v Německu totiž spíše stagnují, meziročně si polepšily o 0,2 procenta na 880 092 vozů. Vloni naopak stejným tempem klesal.
Bráno optikou celého trhu tak diesely zaznamenaly relativní, ale hlavně překvapivý úspěch. Poslední dobou totiž nemají na růžích ustláno, na problémy jim zadělala aféra Dieselgate, při níž se zjistilo, že koncern Volkswagen manipuloval s řídicím softwarem svých motorů tak, aby plnily limity jen v laboratoři.
Později se ukázalo, že podobným způsobem postupovala celá řada automobilek a ještě dlouho po skandálu koncernu, do nějž patří i česká Škoda, prodávaly auta, která emise plnila jen na papíře.
Ještě krušnější časy nastaly dieselům vloni, kdy se začalo debatovat o tom, že se jim (s výjimkou těch nejnovějších) uzavřou centra měst. Některé uzavírky jsou již v platnosti, další byly následně zrušeny. Výsledkem je to, že diesely začaly na trhu ojetin ztrácet výrazně na ceně. A nastal tak problém při jejich opětovném prodeji.
Nezávislé testy nicméně ukazují, že nové naftové motory, které splňují emisní normu Euro 6d-TEMP (povinná bude od září letošního roku), jsou velice čisté, dokonce čistější než benziny. "Automobilky jako by najednou zjistily, že mohou udělat naftové motory skutečně čisté," cituje Spiegel Reinharda Kolkeho, vedoucího technika autoklubu ADAC.
Na padesátiprocentní tržní podíl se ale diesely pravděpodobně již nikdy nevrátí. Zejména u malých aut je následné čištění výfukových plynů, aby agregát splnil emisní limity, příliš drahé a nevyplatí se. Moderní benziny jsou dostatečně úsporné. V budoucnu se v jejich případě automobilky vydají spíše cestou elektrifikace.