Praha - Přes 18 miliard korun ročně vydělají podvodníci při stáčení tachometrů ojetých aut v Česku. Právě o tyto peníze ošidí lidi, kteří si kupují osobní vůz s uváděným nižším počtem kilometrů, než má auto skutečně najeto - a zaplatí tak zbytečně víc. Vyplývá to z odhadů odborníků tuzemského autoklubu ÚAMK a největšího tuzemského autobazaru AAA.
"Takových aut je na tuzemském trhu okolo 45 procent," říká provozní ředitel autobazaru AAA Petr Vaněček. Celkový objem trhu s ojetými auty se nyní v Česku pohybuje kolem 127 miliard korun ročně.
"Například u pět let staré dieselové octavie, která má tachometr stočený o desítky tisíc kilometrů, bude rozdíl ve skutečné hodnotě kolem dvaceti tisíc korun," upřesňuje Vaněček.
"Situaci podvodníků velmi usnadňuje fakt, že neexistuje takzvaná kilometrová databanka pro vozy v Evropské unii, v níž by byl uveden přesný stav kilometrů auta při každé návštěvě servisu," říká prezident autoklubu ÚAMK Oldřich Vaníček.
Petr Vaněček z AAA dodává, že vhodná by byla také evidence úkonů doprovázejících život vozu, tedy i státní technické kontroly (STK), asistenční služby pro pojišťovny a leasingové společnosti. "Pokud by byl vůz pod dohledem po celou dobu své životnosti, omezilo by to podvody na naprosto minimální míru," říká.
Problémem je také to, že v Česku je stále velmi snadný přístup k přístrojům, které umožňují stáčení kilometrů. Na trhu je množství přístrojů v cenách zhruba od čtyř do 12 tisíc korun. Stočit kilometry už lze ale i pomocí aplikací do tabletů nebo smartphonů.
Situace je nyní tak špatná, že až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR stočený tachometr. "Abychom mohli ročně vykoupit na trzích, kde působíme, potřebných 65 000 vozů, musíme jich více než třikrát tolik odmítnout," vysvětluje šíři problému Vaněček. Velká část z nich měla právě "stočený" tachometr.
Laik obvykle nemá možnost takto upravený automobil odhalit. "Leccos mohou napovědět prošoupané potahy na sedadle řidiče, ohmataný volant nebo sešlapané pedály, ale i to se již velká část podvodníků naučila maskovat," říká Vaněček. Proto je nutná nejen důkladná kontrola dokladů od vozu včetně servisní knížky, ale i opotřebení dílů motoru, brzd nebo spojky.
Zájemce o ojetý automobil, konkrétně dieselový, by měl brát v úvahu i průměrné nájezdy těchto aut. "Ty činí kolem 25 000 kilometrů ročně, tedy je třeba vynásobit věk právě tímto číslem. Pokud to zásadně nesouhlasí, je to důvod k podezření," radí Vaněček.
Na Slovensku už připravují řešení. Parlament jedná o pokutě pět až padesát tisíc eur nejen pro ty, kdo přetáčejí tachometry, ale i pro ty, kdo nabízejí hardwarové a softwarové prostředky umožňující přetáčení nebo podobné služby inzerují. Současně budou mít stanice technické kontroly povinnost zaznamenat do systému podezření na stočení kilometrů.