Konec manipulacím na STK a při měření emisí? Ministerstvo nechá stanice prověřit

Eva Srpová Eva Srpová
15. 2. 2024 9:55
Ministerstvo dopravy chce prověřit způsob technických kontrol včetně měření emisí. Reaguje tak na informace v médiích i na sociálních sítích, které dosavadní praxi STK a SME zpochybňují.
Foto: Shutterstock

Ministerstvo dopravy nechá zpracovat analýzu současné praxe měření emisí a technických kontrol vozidel. "Cílem je vyhodnotit stávající rizika české úpravy, srovnat zavedenou praxi v okolních zemích a navrhnout opatření ke snížení případných manipulací při měření emisí nebo technických kontrolách," uvedl rezort v tiskové zprávě.

Ministerstvo tak dle svých slov reaguje na informace v médiích i na sociálních sítích, které dosavadní praxi STK a SME zpochybňují. Zřejmě největším kritikem současné praxe při kontrolách aut je Libor Fleischhans z Asociace techniků a opravářů, který dlouhodobě vede spor se společností Dekra.

Analýzu, kterou si ministerstvo nechá zpracovat, chce porovnat s praxí, která je zavedená například v Rakousku, Polsku či Německu.

"Chceme identifikovat rizikové body české právní úpravy a navrhnout omezení případného korupčního jednání a tím transparentně ukázat, jak současný systém v České republice funguje a kde je možné ho zlepšit i přesto, že již byla v posledních letech řada opatření pro snížení rizika zneužití realizovaná," říká ministr dopravy Martin Kupka.

Ministerstvo dopravy chce oslovit odborné poradce, kteří by dokázali nezávisle současný systém měření technických parametrů vozidel zanalyzovat i ve srovnání s dalšími evropskými státy.

Výsledný dokument má být zaměřen na zanalyzování "úspěšnosti" STK a SME, tedy počty kontrolovaných vozidel za jednotku času, průchodnost technických kontrol, procento vozidel, které pro nedostatky technického stavu technické kontroly nevyhoví.

"Dále budou důkladně vyhodnoceny dosavadní sankce pro provozovatele STK a SME a kontrolní techniky STK, využívání zákonných institutů pro případné omezení možností podvodů s výsledky technických prohlídek. Součástí bude i navržení opatření na zlepšení právní úpravy STK včetně SME v České republice," dodává ministerstvo ve svém prohlášení.

Pokud se nyní prokáže, že se kontrolní technik dopustil přestupku a při měření "podváděl", může dostat pokutu 50 tisíc korun, pokud se jedná o fyzickou osobu. V případě že chybné provedení kontroly je prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu kontrolního technika, pak je pokuta až 500 000 Kč. V případě právnické osoby lze podle druhu deliktu uložit sankci do 50 000 Kč, půl milionu nebo pět milionů korun," připomíná ministerstvo.

Ke kontrole emisí u vozidla může dojít i při samotném provozu, Centrum služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s policií provádí namátkové kontroly za využití speciálních mobilních měřicích stanic. Od roku 2025 bude kontrola v samostatné kompetenci Inspekce silniční dopravy, kdy nebude potřeba asistence policie.

 

Právě se děje

Další zprávy