Elon Musk se děsí čínských aut, chtěl by je zdanit. Před pár lety se jim vysmíval

Elon Musk při otevření továrny Tesly v Berlíně.
Elon Musk se v rozhovoru se zahraničními novináři docela tvrdě opřel do čínských automobilek. Ty mu nedají spát, protože prý vyrábějí dobrá a konkurenceschopná auta, ale díky chybějícím clům a dalším obchodním bariérám na jejich dovoz, je mohou výrobci prodávat levněji než konkurence. To ji přitom podle Muska zničí.
Jeho slova asi ne náhodou přišla jen několik týdnů poté, co jej předběhla automobilka BYD, která se v posledním čtvrtletí loňského roku stala největším producentem elektroaut na světě. Právě na úkor Tesly. Za celý rok Američané pozice uhájili, nicméně bude tomu tak i letos?
BYD je vůbec stoupající hvězdou automobilového nebe, protože v Číně poprvé od roku 2008 sesadil z trůnu nejprodávanějších značek německý Volkswagen. Pronikl už také do žebříčku nejhodnotnějších automobilek světa a investoval do ní i miliardář Warren Buffett.
Model Seal U, stejně jako Seal na předchozím snímku a Atto 3 a Dolphin se již objevily nebo objeví i v Evropě, která se stala novým cílem čínského výrobce.
Foto: Reuters
Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 1. 2024 6:32
Ještě před třinácti lety se jim vysmíval, dnes se jich bojí. Elon Musk v rozhovoru se zahraničními novináři připustil, že čínské automobilky mohou díky nízké ceně své konkurenty úplně zničit. Bojoval by proto proti nim pomocí obchodních bariér.

Slova zakladatele a majitele automobilky Tesla přišla nedlouho poté, co se čínská automobilka BYD stala v posledním čtvrtletí loňského roku celosvětově největším výrobcem elektroaut. Tesle nepomohlo ani razantní snížení cen, k němuž během loňského roku přistoupila hned několikrát, připomíná agentura Reuters.

"Pokud nebudou zavedeny žádné obchodní bariéry, tak prakticky zničí další světové automobilky," prohlásil Musk v rozhovoru se zahraničními novináři po výroční tiskové konferenci Tesly na adresu čínských automobilek. Dodal také, že právě na clech a dalších omezeních bude záviset jejich úspěch mimo Čínu. Podle něj každopádně čínské automobilky vyrábí extrémně dobré automobily, které jsou konkurenceschopné.

Tato slova z jeho úst přitom zazněla zhruba třináct let poté, co se automobilce BYD, do níž investoval nemalé peníze jiný americký podnikatel a miliardář Warren Buffett, v televizním rozhovoru pro Bloomberg vysmál. Když se ho moderátorka zeptala, proč se při zmínce čínské automobilky směje, odvětil: "Viděla jste jejich auta?"

Následně zpochybňoval kvalitu čínských aut, modely BYD podle něj nebyly dostatečně technologicky vyspělé a automobilka se měla podle Muska spíše než expanzi věnovat domácímu trhu, kde v tu dobu pokulhávala.

V roce 2024 je situace úplně opačná a z Muskem vysmívaného výrobce se stal globální hráč, který dokonce loni sesadil v domovské Číně tradiční prodejní jedničku Volkswagen. Ten přitom prodejům vládl od roku 2008. BYD, což je zkratka pro Build Your Dreams (v překladu "postav své sny"), prodal 2,4 milionu automobilů. V Česku zatím elektroauta BYD nekoupíte, třeba v sousedním Německu už se ale nabízí delší dobu.

Elon Musk také naznačil, že Tesla pomalu dosahuje hranice toho, kam až může ve snižování cen pokračovat. Pomoci by s prodeji měl nový levný elektromobil s cenou v přepočtu kolem 600 tisíc korun, jehož výroba by měla začít zhruba v polovině příštího roku. Auto má prozatímní označení projekt Sekvoj, více informací ale o něm zatím známo není.

Šéf Tesly není jediný, kdo před stále nižšími cenami čínských elektromobilů varuje. Už loni na to upozornila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, která zahájila i vyšetřování čínských značek, které podle ní zneužívají čínské státní dotace k umělému udržení signifikantně nižších cen než v případě evropských konkurentů. O možném zavedení cel rovněž mluvila.

Ve Francii zase kvůli čínským elektromobilům navázali od letošního roku státní pobídky na pořízení elektroauta na emise CO2 z celého výrobního cyklu, nikoliv jen z výfuku, jako tomu bylo doposud. V praxi to znamená, že na dotaci dosáhnou jen modely vyráběné v Evropě.

Musk je údajně také otevřený možné spolupráci s čínskými výrobci, kterým by mohl povolit přístup k nabíjecí infrastruktuře Tesly, případně by jim chtěl licencovat systém jízdních asistentů Autopilot. Zatím se ale prý neobjevila žádná zjevná příležitost k takové spolupráci.

 

Právě se děje

Další zprávy