Ekologové dosáhli svého. Úřady budou vyšetřovat BMW kvůli zapnuté klimatizaci

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
25. 1. 2024 13:23
Známé německé sdružení ekologických lobbistů Deutsche Umwelthilfe (DUH) dosáhlo dílčího úspěchu ve svém dlouholetém tažení proti výrobcům aut, které s oblibou kritizují za údajně zfalšované údaje o emisích. Spolkový úřad pro motorovou dopravu (KBA) zahájil slyšení proti mnichovské automobilce BMW kvůli podezření z manipulace s výfukovými plyny u starší generace modelu X3.
Foto: BMW

Populární SUV se v hledáčku úřadu ocitlo poté, co DUH v červnu loňského roku přišla se zjištěním, že pokud má vůz v provozu klimatizaci, vypouští více oxidů dusíku, než když je klimatizace vypnutá. Ekologové mají za to, že jde o záměr, neboť při laboratorních testech se klimatizace vozu nepoužívá. Problém se týká generace s interním označením F 25, která se vyráběla v letech 2010 až 2014. S informací přišel jako první deník Bild.

Spolkový úřad Bildu potvrdil, že slyšení proti automobilce bylo zahájeno už v srpnu 2023. Jde o "podezření na nepřípustné vypínací zařízení v ovládání motoru". Dotčená emisní typová schválení byla svého času vydána irským schvalovacím úřadem, se kterým je nyní KBA v úzkém kontaktu.

Automobilka se k obvinění z manipulace vyjádřila už ve své loňské pololetní zprávě s tím, že "je v kontaktu se dvěma odpovědnými evropskými úřady, aby objasnily otázky týkající se emisního chování … modelu vozidla BMW vyrobeného v období od září 2010 do března 2014".

Nyní výrobce uvedl, že jde o typ BMW X3 20 d. "Slyšení stále probíhá, proto žádáme o pochopení, že se k jednotlivým dotazům v této souvislosti nebudeme dále vyjadřovat."

Na rozdíl od Volkswagenu prošla mnichovská automobilka emisním skandálem známým jako Dieselgate zatím bez úhony. Mnichovské státní zastupitelství sice automobilku vyšetřovalo, ale v roce 2019 věc odložilo.

Nově otevřený případ, ve kterém hraje roli zapnutá klimatizace, však pro BMW nepřichází v ideální době. Evropský účetní dvůr nově poukázal na vlastní zjištění, že úřady v Itálii, Nizozemsku a Německu, které mají na starost emisní typové schvalování vozidel, nebyly ve své práci důsledné. Podle EÚD homologační úřady při typovém schválení vozu vycházely z údajů o vypouštěných emisích CO2 od výrobců, aniž by je prověřily vlastní nezávislou zkouškou.

Tu přitom mají provést vždy po vyrobení pětitisícové série daného typu, avšak například nizozemský úřad RDW nevykázal v letech 2020 až 2021 ani jediné takové měření. Automobilkám přitom stačí nechat vůz schválit v jakékoliv zemi EU, aby pak povolení k prodeji platilo pro celou unii.

Oba případy spolu sice na první pohled nesouvisí, ukazují však na mezery, které při schvalování nových aut do provozu mohou vznikat. I když nečinnost úředníků zřejmě ovlivnila pandemie koronaviru, v německém tisku se už ozvalo volání po změně celého systému homologací.

 

Právě se děje

Další zprávy