"Ve druhé polovině příštího roku plánujeme začít v Rusku vyrábět auta v kooperaci s jednou z hlavních domácích automobilek. Už jsme dokonce dosáhli základních dohod," řekl serveru Autonews šéf společnosti REKS Motors Vitalij Osipov. Ten bude mít na starosti dovoz aut korejské značky KGM, ještě do minulého roku známé jako SsangYong.
Nejprve se budou od prvního čtvrtletí příštího roku modely Tivoli, Korando, Torres a Rexton dovážet z Koreje, dokonce i s plnou zárukou na pět let nebo sto tisíc kilometrů podpořenou přímo dovozcem. Následně by mělo dojít k lokalizaci produkce. Aktuálně se buduje dealerská síť. Kvůli zvyšujícímu se recyklačnímu poplatku, který je pro dovážená auta vyšší než lokálně vyráběná, se ale právě chystá i místní montáž.
S kým bude SsangYong spolupracovat, zatím ruská média neinformují. V minulosti už Korejci auta v Rusku vyráběli, bylo to na počátku tisíciletí pod značkou TagAZ, která měla licenci na modely Musso a Korando. Spolu s mateřskou skupinou Doninvest ale zkrachovala v roce 2014. Určitou dobu vyráběla auta pro SsangYong pod jeho značkou skupina Sollers, ani tento společný podnik ale nevydržel a v roce 2018 se Korejci stáhli z Ruska úplně i s dováženými SUV.
Právě Sollers by se ale jako význačný partner nabízel znovu, tím spíše, že vlastní kontrolní podíl v automobilce UAZ, která podobně jako SsangYong, či po loňském rebrandingu KGM, sází na auta s pohonem všech kol.
Každopádně půjde o první velkou mimočínskou automobilku, která po invazi na Ukrajinu začne v Rusku navzdory mezinárodním sankcím vyrábět nová auta. Lze namítnout, že v Kaluze už od jara vznikají Citroëny C5 Aircross, tam jde ovšem o partnerství s čínským Dongfengem, který má s dvojitým šípem v Číně společný podnik. Auta tak pocházejí z Číny, nikoliv Francie.
V Rusku probíhá finální montáž těchto SUV, nalakovaná karoserie již putuje vcelku z Číny. Připomenout můžeme i to, že pod značkou Solaris vznikají původní modely Hyundai a Kia. Korejské automobilky ale s nimi nemají nic společného. Produkci rozběhli Rusové na základě dílů, které v zemi po konci obou značek zůstaly.
Šéfredaktor magazínu Za volantem Maxim Kadakov ve svém nedávném komentáři napsal, že SsangYongy z Koreje kvůli sankcím nebudou chodit přímo, ale přes Střední Asii, zmíněnou záruku pak poskytuje výhradně distributor. Osipov ale v citovaném rozhovoru o dovozu přes třetí zemi nemluví, podobně jako v dalších "ruských" otázkách je zatím i tento případ doprovázen mnoha otazníky.
Dovozce také podotýká, že pro servis bude využívána originální diagnostika přímo od KGM, stejně tak náhradní díly - ty nejpoptávanější - mají být k dispozici ihned přímo u dealerů.
Cílem je podle Osipova prodat první rok 20 tisíc aut, to je poměrně malé číslo, protože za jedenáct měsíců se v Rusku prodalo letos na 1,5 milionu osobních a lehkých užitkových aut.