Socialistická auta, která přežila socialismus. I přes mizernou kvalitu byla oblíbená

Lada Niva, jedno z aut někdejšího Sovětského svazu, které je v prodeji dodnes.
Když koncem roku 1984 opustily továrnu Lady první kusy hatchbacku Samara, šlo minimálně ve východním bloku o poměrně revoluční automobil. Motor vpředu, pohon předních kol a k tomu moderní karoserie typu hatchback. AvtoVAZ nicméně ponechal Samaru ve výrobě až příliš dlouho. Jakkoliv to z počátku výroby bylo poměrně moderní auto, které se dobře prodávalo i v západní Evropě, nedostatečné úpravy, způsobené mimo jiné i ekonomickými změnami v Rusku, jeho pozici značně ztěžovaly. V polovině 90. let i vlivem přísnějších limitů emisí Samara z většiny trhů mimo Rusko zmizela. Ve své domovině ale auto pokračovalo dál až do roku 2013, kdy vznikly poslední kusy s karoserií hatchback. To už po modernizaci, která přinesla vizuální i drobné technické změny a také nové jméno Samara 2. A ačkoliv Samara měla být nástupce žigulíku, oba vozy se vyráběly bok po boku.
Lada Niva je dalším příkladem dlouhověkosti ruských automobilů. Robustní off-road měl premiéru v roce 1977 a okamžitě se stal prodejním hitem v Sovětském svazu i na mnoha exportních trzích. Zdobily ho výborná průchodnost terénem i relativní technická jednoduchost, která dovolila provádět řadu oprav svépomocí. K tomu všemu bylo auto i poměrně levné, a proto Niva jako jeden z mála ruských dlouhověkých modelů udržela svou popularitu mimo Rusko i po pádu východního bloku. Lada se pokoušela auto několikrát nahradit, například Chevroletem Niva, což byl společný model AvtoVAZ a General Motors z přelomu tisíciletí, kvůli kterému následně původní Niva ztratila své jméno a musela se přejmenovat na Ladu 4x4. Neúspěšně.
Zobrazit 24 fotografií
Foto: Lada
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 6. 2020 6:02
Na přelomu 80. a 90. let se zhroutil bývalý východní blok a státy se politicky i ekonomicky začaly transformovat. Do ekonomické sféry patřil také automobilový průmysl, který se však komunistické minulosti nedokázal tak rychle zbavit. Nebylo výjimkou, že ještě na konci 90. let bylo možné koupit auto technicky ze 70. let. A právě na zajímavá auta, která přežila východní blok, jsme se zaměřili.
 

Právě se děje

Další zprávy