Když koncem roku 1984 opustily továrnu Lady první kusy hatchbacku Samara, šlo minimálně ve východním bloku o poměrně revoluční automobil. Motor vpředu, pohon předních kol a k tomu moderní karoserie typu hatchback. AvtoVAZ nicméně ponechal Samaru ve výrobě až příliš dlouho. Jakkoliv to z počátku výroby bylo poměrně moderní auto, které se dobře prodávalo i v západní Evropě, nedostatečné úpravy, způsobené mimo jiné i ekonomickými změnami v Rusku, jeho pozici značně ztěžovaly. V polovině 90. let i vlivem přísnějších limitů emisí Samara z většiny trhů mimo Rusko zmizela. Ve své domovině ale auto pokračovalo dál až do roku 2013, kdy vznikly poslední kusy s karoserií hatchback. To už po modernizaci, která přinesla vizuální i drobné technické změny a také nové jméno Samara 2. A ačkoliv Samara měla být nástupce žigulíku, oba vozy se vyráběly bok po boku. | Foto: Výrobci