Při cestě na Slovensko už letos nemusíte lepit na přední sklo auta dálniční známku. To ale neznamená, že byste nemuseli vybrané úseky rychlostních komunikací platit. Jen se to stejně jako třeba v Maďarsku děje elektronicky.
Zastavujeme při cestě z Brna do Bratislavy na konci dálnice D2 u hranic u budky s nápisy Wechselstube a Vignetten. Nejdříve si vystojíme frontu, pak se musíme do auta vrátit pro malý techničák a vystát si ji znovu. Nakonec za desetidenní dálniční známku platíme 320 korun, i když stojí 10 eur, takže bychom podle kurzu měli uhradit o padesát korun méně.
Teprve po návratu zjišťujeme, že jsme mohli ušetřit čas i peníze a na internetové stránce www.eznamka.sk zaplatit známku během pár minut platební kartou. Na mail přijde potvrzení, které nemusíte mít u sebe, ale pro klid duše to i odborníci z autoklubů doporučují.
Pokud slovenskou dálnici nezaplatíte, téměř jistě vás zjistí stacionární kamerový systém a vyměří vám automaticky pokutu. "Ta je v současné době od cizinců včetně Čechů prakticky nevymahatelná, ale pokud vás chytí auto s mobilním kamerovým systémem, může vás to stát až pět set eur," říká Petr Vomáčka z ÚAMK.
Na Slovensku potěší malý rozdíl mezi cenou desetidenní (10 eur) a měsíční (14 eur) dálniční známky.
Při inspekční cestě nás překvapilo, jak úzkostlivě dodržují slovenští řidiči předpisy včetně rychlosti. U našich východních sousedů sice zrušili bodový systém, ale výrazně zvýšili pokuty zejména za těžší přestupky. Autor článku zná českého řidiče, který letos za rychlou jízdu na Slovensku zaplatil pokutu 600 eur.
Tankovat se vyplatí z Česku. Ceny benzinu i nafty jsou na Slovensku mírně vyšší. Ani slovenským dálnicím se nevyhýbají opravy a omezení, ale je jich méně než v Česku a zdržení na nich bylo před sezonou minimální.