Škoda změní šéfdesignéra: Slovák Jozef Kabaň odchází k BMW, o jeho nástupci zatím není nic známo

Jan Markovič Jiří Kaloč, Ondřej Běhal, Jan Markovič
8. 2. 2017 14:46
Slovenský designér automobilky Škoda Jozef Kabaň odchází po devíti letech ze Škody Auto a přestupuje do BMW. To koncem roku opustil libanonský designér Karim Habib. Zpočátku se Kabaň stane přímým podřízeným holandského designéra Adriana van Hooydonka, který je odpovědný za celou skupinu BMW včetně značek Mini a Rolls-Royce. Kabaň bude mít na starost design osobních automobilů BMW, tedy s výjimkou sportovní divize M a elektromobilní BMW i.
Foto: Škoda Auto

Odchod Jozefa Kabaně z pozice šéfdesignéra Škody Auto do BMW sice přišel jako blesk z čistého nebe, ale v automobilové branži jsou přestupy lidí starajících se o vzhled aut běžnou věcí. Podle našich informací od lidí ze Škody Auto, kteří nechtějí být jmenováni, jeho odchod nemá co do činění s veřejností hodně kritizovanou "čtyřokou" Octavií s rozdělenými světly, která se právě dnes začala vyrábět.

„Jozef Kabaň v posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr. Model Yeti, který bude veřejnosti představen v letošním roce, představuje určité završení tohoto vývojového cyklu. Děkujeme Jozefu Kabaňovi za vykonanou práci a do budoucna mu přejeme vše nejlepší,“ napsal redakci Aktuálně.cz oficiální vyjádření Škody Auto její PR manažer Vítězslav Pelc.

BMW coby prémiová mnichovská značka patří v automobilovém průmyslu mezi vůbec nejprestižnější zaměstnavatele a podílet se na tvarech bavoráků bývá snem každého automobilové designéra.

Kariéra Jozefa Kabaně byla od začátku spjata s koncernem Volkswagen. Dnes 44letý designér vystudoval produktový a průmyslový design na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a poté už jako stipendista Volkswagenu pokračoval na londýnské Royal College of Art, která je považována ze jednu z nejprestižnějších škol tohoto typu na světě. Studium dokončil s titulem Master of Arts a v té době už byl podepsaný pod koncernovými modely Volkswagen Lupo a Seat Arosa.

Jeho profesní dráha sahá do roku 1999, kdy se dostal do vývojového týmu supersportu Bugatti Veyron, v roce 2003 se přesunul k Audi, kde měl na starosti exteriéry ingolstadských vozů. Je autorem designu exteriéru SUV Audi Q5, v roce 2006 se pak stal vedoucím centra pro design exteriéru této prémiové značky koncernu Volkswagen.

Ke Škodovce nastoupil před devíti lety jako šéf designu. Jeho přelomovým dílem je design konceptu Vision D. Z něj se posléze vyvinula modelová řada Rapid a následně celá paleta nových generací škodovek počínaje Octavií třetí generace a konče Kodiaqem.

Rukopis Jozefa Kabaně ponese ještě spousta nových škodovek, jejichž vzhled automobilka odtajní až v příštích letech. Půjde například o chystané letošní novinky, tedy druhou generaci kompaktního SUV Yeti a modernizaci minivozu Citigo a rodinného Rapidu.

A jeho vliv bude znát také na modelech odhalených přibližně do roku 2020, což bude zcela nové malé SUV, další generace Octavie nebo modernizace třetí generace Fabie, protože oddělení designu pracuje na nových modelech se zhruba tříletým předstihem.

U značky BMW bude Jozef Kabaň odpovědný za design osobních automobilů s výjimkou sportovní divize M a elektromobilů i. „Těším se na posílení designérského týmu BMW Group,“ říká v oficiální zprávě mnichovské automobilky šéfdesignér Adrian van Hooydonk. „Jozef Kabaň přináší nové zkušenosti, talent a vize, které potřebujeme pro budoucí směřování našeho designu.“

 

Právě se děje

Další zprávy