Jan Matoušek
15. 11. 2019 6:02
Nejlepší Octavia všech dob. Přesně tak označuje čtvrtou generaci stěžejního modelu Škoda její šéf Bernhard Maier. A při pohledu na zcela jiný design exteriéru i interiéru nebo možnosti konektivity a asistenčních systémů se vlastně tomuto prohlášení ani nelze divit. Přesto jsme novinku, alespoň na papíře, postavili bok po boku s dosluhujícím předchůdcem. Jak moc vyniknou změny nové generace?
Elektrifikace
Na poli elektrifikace je však Octavia čtvrté generace nováčkem. Základem jsou mild-hybridy eTec. To znamená, že motory 1.0 TSI a 1.5 TSI výhradně se sedmistupňovým DSG má 48V startér-generátor a lithium-iontový akumulátor. Auto díky nashromážděné energii umí takzvaně plachtit, tedy jet bez aktivního benzinového motoru. Získaná energie při rekuperaci ale může Octavii pomoci také při zrychlování. Jak to bude se spotřebou, zatím škodovka nezveřejnila.
Druhým elektrifikačním stupněm je plug-in hybrid Octavia iV. V jejím případě jde o kombinaci benzinové 1.4 TSI se 115 kW a 75kW elektromotoru. Celkově tak má vůz 150 kW a s 13kWh baterií ujede na elektřinu až 55 km. Odlišovat se bude o něco menším kufrem (450 litrů liftback, 490 litrů kombi), dobíjecím konektorem v blatníku a o pět litrů menší nádrží na benzin. DSG je pak pouze šestistupňové.
S elektrifikací naopak nemá nic společného verze G-Tec, tedy provedení spalující stlačený zemní plyn CNG, které znají už majitelé stávajícího provedení. Nadále bude mít auto pod kapotou 96kW 1.5 TSI, nově však s manuálem i automatem DSG a nejen pro kombi, ale i pro liftback. Celkem vůz uveze 17,7 kg CNG a 9 l benzinu, kombinovaný papírový dojezd tak je přes 800 km. Daní za ekologičtější pohon je menší objem zavazadlového prostoru.