Škoda Kvasiny chystá výrobu SUV. Nový šéf nečeká rekordy

Radek Pecák Radek Pecák
21. 11. 2014 12:55
Příští rok čekají Kvasiny velké změny, které se chystají i kvůli výrobě nového sportovně-užitkového vozu.
Zatím poslední investicí v závodě Škoda Kvasiny je nová svařovna za 1,6 miliardy korun.
Zatím poslední investicí v závodě Škoda Kvasiny je nová svařovna za 1,6 miliardy korun. | Foto: Škoda Auto

Kvasiny – Ambiciózní cíle má automobilka Škoda se svým závodem ve východočeských Kvasinách. Během několika let chce zvýšit zdejší produkci na 280 tisíc vozů ročně z loňských 150 tisíc.

Příští rok bude v Kvasinách ve znamení velkých změn, které se chystají i kvůli výrobě nového sportovně-užitkového vozu (SUV). Podle vedoucího výroby vozů Škoda v Kvasinách Jiřího Černého proto v roce 2015 výroba s velkou pravděpodobností nedosáhne letošních ani loňských čísel. „Bude to ovšem rok, který připraví základy pro budoucí růst,“ říká manažer, který do Kvasin přišel letos v lednu.

V minulosti byl Černý výrobním ředitelem kolínské automobilky TPCA a má zkušenosti i z řady firem dodávajících díly finálním výrobcům automobilů.

O chystaných investicích, personálních plánech a dalších změnách jsme s Černým hovořili v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Současný ředitel závodu Škoda Kvasiny Jiří Černý má s odvětvím výroby automobilů mnohaleté zkušenosti.
Současný ředitel závodu Škoda Kvasiny Jiří Černý má s odvětvím výroby automobilů mnohaleté zkušenosti. | Foto: Škoda Auto

A.cz: V TPCA jste strávil přibližně deset let. Můžete srovnat hlavní rozdíly mezi kvasinskou a kolínskou továrnou?

Pokud jde o samotnou výrobu, nejsou rozdíly příliš velké. Nicméně největší rozdíl spočívá v tom, že ve Škodovce je mnohem větší záběr. K výrobě tu přibývá i technický vývoj, má své učiliště a řídí řadu dalších aktivit vyplývajících mimo jiné i z významu firmy pro celou Českou republiku. Pozitivně ovlivňuje například školství nebo rozvoj jednotlivých regionů, kde působí, i českého průmyslu jako takového. Navíc tam je určitá přidaná hodnota díky zkušenostem zdejších lidí, jejichž rodiny tam často pracují již po několik generací.

A.cz: V loňském roce dosáhly Kvasiny výrobního rekordu 150 tisíc automobilů. Lze už na základě objednávek říci, jakého čísla dosáhnete letos?

Opět půjde o rekordní výrobu. Mohli bychom se pohybovat zhruba na úrovni 160 tisíc aut.

Osmdesát let

Automobilka ve východočeských Kvasinách slaví 80 let výroby. V minulosti se zde vyráběly motocykly Jawa (například model 700), slavné modely Škody Felicia (1958 až 1964) a 110 R Coupé (1970 až 1980). Celkem se tu vyrobilo přes 1,5 milionu škodovek. Momentálně závod vyrábí tři modelové řady (Superb, Yeti, Roomster), v nadcházejících letech se chystá výrazná proměna výrobního programu spojená s investicí půl miliardy eur.

 A.cz: Příští rok se ale vzhledem k chystaným projektům asi tento úspěch nepodaří zopakovat. Nebo se mýlím?

Příští rok bude ve znamení náběhu nových modelů, takže se na toto číslo určitě nedostaneme. Ve stejném režimu jako nyní poběží vlastně jen produkce modelu Yeti.

A.cz: V jaké fázi je projekt nové svařovny?

Nová svařovna je těsně před dokončením, respektive nachází se v poslední fázi před spuštěním sériové výroby. Nová generace naší vlajkové lodi, superbu, kterou představíme na ženevském autosalonu příští rok v březnu, bude mít karosérii, která byla svařena právě v této nové hale. Již nyní se vyrábějí skelety pro vozy ověřovací série. Následně se tu budou produkovat jak vozy Superb limuzína, tak i kombi.

A.cz: Co plánujete s dosavadní svařovnou, v níž se nyní vyrábějí jak superby, tak i yeti a roomster?

Zůstane nadále v provozu. Finální rozhodnutí o tom, jaká pak bude v příštích letech dělba práce mezi oběma svařovnami, zatím ale nepadlo. Ve starší z obou svařoven se budou brzy realizovat úpravy, které umožní produkci vozů využívajících nové koncernové platformy. Na konci tohoto procesu budou obě svařovny plně flexibilní a schopné reagovat na vzniklé potřeby výroby.

A.cz: O jak velkou investici šlo?

Do současné doby bylo v objektu svařovny proinvestováno 1,6 miliardy korun.

A.cz: V areálu ale rostou i další objekty. O co jde konkrétně?

Jsou to zejména objekty nutné pro logistiku.

A.cz: Jaká bude konečná výrobní kapacita závodu po dokončení investic?

Řekněme, že v maximální verzi by mohla dosahovat až 280 tisíc za rok při vícesměnném provozu. Již nyní ve třísměnném provozu vyrábíme vozy Yeti a Superb, Roomster obstarává jedna směna.

A.cz: Bylo by možno tuto kapacitu ještě navýšit?

 Určité drobné rezervy tam ještě jsou. To ale hodně předbíháme. Záleží především na tom, jak se bude trh s novými auty v příštích letech vyvíjet, a my se tomu pak přizpůsobíme.   

A.cz: Avizovali jste také zvyšování počtu zaměstnanců. Kdy nábor začne a jak dlouho potrvá?

V nejbližších měsících ještě nabírat nebudeme. Nová generace superbu nahradí ten starý, takže v tuto chvíli další nové zaměstnance nepotřebujeme. První výraznější nábor by mohl přijít zhruba na konci příštího roku a mohl by pokračovat i v letech 2016 a 2017. Přitom uváděných 1500 nových zaměstnanců je maximální možné číslo - záleží na tom, jak se bude vyvíjet odbyt nových modelů.

A.cz: Závod Kvasiny začne již příští rok vyrábět auto s logem jiné značky, než je Škoda. Konkrétně má jít o SUV španělského Seatu. Jak dlouho se vlastně o tomto projektu jednalo?

Zhruba dva roky. Nebylo to jednoduché a velkou měrou se o tento projekt pro Kvasiny zasloužila odborová organizace.

 A.cz: Jak početný je česko-španělský tým, který má projekt na starosti?

Jsou to desítky lidí, kteří se zabývají jak komunikací s vývojem, tak i kvalitou, nákupem a dalšími oblastmi. Za vývoj vozu si ale odpovídal Seat sám. My pak přebereme kompletně odpovědnost za oblast výroby. Po zahájení výroby bude tým kolegů ze Španělska působit u nás. Půjde řádově o desítky lidí.

A.cz: Z toho vyplývá, že budoucí generace vozu Yeti a toto SUV Seat nebudou pouhými dvojčaty ve stylu například trojice malých vozů koncernu Volkswagen z Bratislavy nebo miniaut z Kolína…

To určitě ne. Jediným společným rysem bude využití platformy MQB pro obě auta.

A.cz: Jak dlouho ještě vydrží ve výrobním programu závodu současný roomster? Jde o nejstarší model Škody v současné nabídce, který je ve výrobě již od roku 2006…

K tomu zatím bohužel nemůžeme uvést žádné podrobnosti. Každopádně roomster bude mít nástupce...

A.cz: Závod Kvasiny je v porovnání s tím v Mladé Boleslavi orientován čistě na výrobu. Zůstane to tak i v budoucnosti? Mám na mysli například to, zda se počítá s posílením oblasti vývoje?

Náš závod se bude orientovat, kromě superbu, zhruba ze dvou třetin na modely SUV. Proto zde vznikne určité kompetenční centrum pro tuto specializovanou oblast. Do Kvasin plánujeme přesunutí dalších aktivit souvisejících s výrobou i předvýrobními etapami. Nepůjde sice o vývoj jako takový, ale o přípravu výroby, výrobu prototypů. Dojde i k posílení detašovaného pracoviště Vývojového centra Česana v Kvasinách, které už u nás delší dobu úspěšně funguje a specializuje se na určité oblasti vývoje karosérie vozu. A má již dlouhou tradici – například se zde vyvinula Škoda 110 R nebo známý kabriolet Felicia. I nyní se v Kvasinách dělají různé prototypy karosérií – například první svařené karosérie nové fabie se vyrobily zde, stejně jako karosérie vozů pro motosport.

Škoda 110R. Osobní automobil – kupé, odvozený od sedanu Škoda 110. V letech 1970 až 1980 ho vyráběl závod v Kvasinách Tehdy se automobilka jmenovala nikoli "Škoda", ale "Automobilové závody, národní podnik" (AZNP).
Škoda 110R. Osobní automobil – kupé, odvozený od sedanu Škoda 110. V letech 1970 až 1980 ho vyráběl závod v Kvasinách Tehdy se automobilka jmenovala nikoli "Škoda", ale "Automobilové závody, národní podnik" (AZNP). | Foto: Zuzana Hronová

A.cz: Občas v místním tisku zaznívají hlasy, že rozvoj závodu není obyvatelům okolních obcí úplně po chuti. Jaká je nyní komunikace se samosprávami v okolí?

Můžeme říci, že velmi dobrá. To se týká jak Kvasin, tak i Solnice a Rychnova nad Kněžnou. Do konce letošního roku plánuji setkání se všemi nově zvolenými samosprávami okolních obcí.

A.cz: Výjimkou jsou ale Častolovice, které jsou dopravou opravdu hodně zatížené…

Faktem je, že do Kvasin nevede a asi nikdy nepovede žádná dálnice. Silnice číslo 11, která vede nedaleko, byla a je problematická, což se týká i průtahu Častolovicemi. Jenže mezi přístupem jednotlivých obcí jsou velké rozdíly. Povedl se proto obchvat Solnice a zkapacitnění silnice mezi Častolovicemi a Solnicí. V případě Častolovic ale zatím vše uvízlo na mrtvém bodě. Není území plán, neprovedly se výkupy pozemků, tudíž zatím nelze pokročit dopředu. Na druhou stranu, my podporujeme rovněž rozvoj průmyslových zón v okolí závodu, což by logicky přineslo i zmenšení objemu dopravy s hotovými díly, které se dosud často vozí ze značné vzdálenosti. A také jsme se rozhodli v rámci plánované investice nepožadovat žádné investiční pobídky, ale snažíme se, aby stát a kraj investoval do zlepšení dopravní obslužnosti regionu a do rozvoje infastruktury.

 

Právě se děje

Další zprávy