Vůz Škoda 440 byl veřejnosti představen přesně před šedesáti lety - 1. května 1954. Nikdo mu neřekne jinak než Spartak, přitom oficiálně se tak nikdy nejmenoval. Na kapotě se slovo Spartak objevilo pouze u ověřovací výrobní série.
Tehdejší komunistické vedení se totiž zaleklo případných sporů s výrobcem malých motocyklů v Nizozemsku. Ty se jmenovaly Sparta - tedy stejně jako tuzemský nejslavnější fotbalový klub.
Jeden čas se koketovalo také se jmény Rival nebo Orlík. Dokonce se prototyp s označením Orlík ukázal například v lednu roku 1955 návštěvníkům na výstavě v Bruselu.
Číslo 440 znamenalo dočasný návrat k předválečnému označování škodovek. První čtyřka udávala počet válců, následující číslo 40 odkazovalo na výkon vozu v koňských silách.
Automobil byl nejprve v prosinci roku 1953 představen tehdejšímu prezidentovi Antonínu Zápotockému. Veřejnost ho spatřila na vlastní oči až při prvomájové manifestaci 1. května 1954 v Mladé Boleslavi. Vůz vyjel z bran tehdy ještě původního výrobního závodu.
Design se povedl
Tvar karosérie vozu zaujal - zajímavým řešením byly například dvě „ledvinky ve stylu BMW“ zakrývající otvory pro přístup vzduchu k chladiči.
Automobil byl čtyřmístný, měl ale pouze jeden pár bočních dveří.
Menším zklamáním bylo použité technické řešení. Údajně existovalo nařízení, že konstruktéři musí využít 80 procent dílů z již existujících typů automobilů.
Model měl být totiž pouze provizoriem, než se začne v Mladé Boleslavi vyrábět zcela nový „lidový“ vůz. Tím se však stala teprve v roce 1964 Škoda 1000 MB.
Provizorium vydrželo celých deset let, byť posledních pět let už se jednalo o typ Octavia. Jenže i ta byla ve skutečnosti jen modernizovaným vozem z typu 440 (Spartak). Octavia combi se dokonce vyráběla až do roku 1971.
Základy techniky vozu vesměs pocházely z předválečného vozu Popular a svého předchůdce, kterým byly Škody řady 1101. Podvozek obsahoval centrální nosnou rouru, výkyvné polonápravy a páteřový rám. Motor byl umístěný vpředu a poháněl zadní nápravu. Řidič mohl využívat čtyři rychlostní stupně pro jízdu vpřed.
Sériová produkce začala až v létě roku 1955. Zpočátku se dělaly dvě verze – exportní měla chromované doplňky na karosérii, ta pro tuzemský trh dostala stejné díly lakované barvou. Kromě toho v tuzemské verzi chybělo také topení. Přesto auto stálo přes 27 000 korun, když tehdejší průměrný plat byl pouhých 1200 korun. Zájemci navíc museli získat nejdříve povolení od odborové organizace.
Vznikl i kabriolet
Od roku 1957 si exportní verzi mohli dopřát i občané socialistického Československa. Ve stejném roce se začal nabízet i model se silnějším motorem - ten nesl označení Škoda 445. Z něj byl odvozen i kabriolet – budoucí legendární felicia. Tehdy ale ještě automobil nazývali Škodou 450.
Během pěti let výroby vzniklo 86 000 všech verzí spartaků. Státu vydělaly nemalé devizové prostředky. Auto se totiž poměrně úspěšně exportovalo do řady kapitalistických zemí. Dokonce i do USA se jich vyvezla tisícovka.
Éra spartaků skončila v lednu 1959, kdy je nahradila velmi podobná Škoda Octavia. Od svého předchůdce ji odlišoval jiný tvar přední masky, která byla oválná, a zmizely z ní ony ledvinky. Měla také podstatně lepší jízdní vlastnosti. Nová přední náprava totiž také dostala vinuté pružiny místo listového pera.
V současné době je v České republice stále v provozu registrováno kolem dvou tisícovek exemplářů Škody 440 - Spartak. Na trhu se ceny kompletních vozů pohybují řádově od 60 do 150 tisíc korun v závislosti na stavu.