Jak ušetřit na náhradních dílech v servisu? Rady, kdy koupit originál a kdy repasovat

Vladislav Jasan
25. 7. 2019 14:40
Že v konečném důsledku je finančně nejvýhodnější modus operandi provozování auta jeho pravidelná základní údržba, jsme si osvětlili minule. Avšak i pokud se něco pokazí nebo některé komponenty zkrátka dožijí, existují efektivní možnosti, jak ušetřit. I zde však platí, že v některých případech dává úspora smysl, a v jiných naopak platí pořekadlo „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“.

Zatímco v předchozích dvou dílech našeho seriálu jsme se zaměřili na výměnu oleje a pravidelnou údržbu, tentokrát se společně soustředíme na problematiku trhu s náhradními díly a příště se podíváme na zoubek místu, která by spořivé motoristy rozhodně nemělo odpuzovat. Zjistíme, co se dá výhodně sehnat na vrakovišti.

Foto: iStock

Typy repasovaných dílů

Pokud kupujete repasovaný díl, bude se cena lišit v závislosti na tom, zda jej chcete jen koupit, nebo jste schopni výměnou vrátit váš nefunkční/poškozený díl (a zda se jeho poškození vejde do kritérií odběru, tj. lze jej opravit). Logika repasí má dva směry.

První reprezentují díly, kde je značné množství materiálu, přitom jen část podléhá opotřebení. Příkladem budiž třeba vyobrazený alternátor - na jeho skříni se vesměs nemá co pokazit, přitom vyrobit ji stojí nemálo materiálu a energie. Odejít mohou maximálně "střeva". U zpětného odběru se tak zkoumá, zda není poškozena klec, případně víka. V repasním závodě projde kontrolou, vyčištěním, rozebere se, znovu zkontroluje, osadí se novým vinutím a ložisky atd., přezkouší a může zpět do světa. V tomto módu se repasuje kde co, od motorů, hlav, převodovek přes vodní pumpy a čerpadla klimatizace až po vstřikovače, brzdiče, řídicí jednotky… jen repasní program Škodovky čítá přes 1200 položek.

Druhá skupina repasovaných dílů vlastně není vůbec repasovaná, ale jde o nové díly, spadající pod repasní programy. To jsou případy těch dílů, které sice nemají velký celek, který lze znovu použít, ale obsahují něco, co se vyplatí vykoupit a recyklovat (typicky akumulátor, některé součásti elektroniky atd.). Třeba "repasovaný" filtr pevných částic koupený v oficiální distribuci značky nebude repasovaný, ale automobilce se vyplatí jej "vykoupit", rozemlít vložku, extrahovat platinu, palladium atd., vyrobit nový filtr a prodat jej v programu repasí za nižší cenu.

 

Právě se děje

Další zprávy