Jak servisovat auto levněji? Olej může stát i čtyřikrát méně, stačí být asertivní

Vladislav Jasan
20. 6. 2019 6:02
Jak na servis, díl 1.: Osobní auto je velice komplexní stroj a jako takový potřebuje preventivní údržbu a občasné výměny provozem opotřebovaných součástí. A to ať už se jedná o vůz proslulý spolehlivostí, nebo zcela nové auto. To si sice klidně nechá líbit i několik let a vyšší desítky tisíc kilometrů prakticky bez údržby, ale „šťastný nový majitel“ pak nad zdánlivě zánovní ojetinou krušně zapláče. Koupit ojeté auto "na krev" bez finanční rezervy na servis se může krutě vymstít.

V našem seriálu vám poradíme, jak rozumně a zodpovědně ušetřit na nákupu dílů pro údržbu i opravy a jak o auto pečovat, aby v dlouhodobém horizontu co nejlépe sloužilo. Každý vůz má samozřejmě svá specifika, typické závady a servisní triky, stejně tak se liší požadavky (a tím i údržba a náklady na ni) v závislosti na stáří vozu, použití a ročním kilometrovém proběhu, ale některé "pravdy" jsou obecně platné. Začneme nejzákladnější prvkem údržby vozu: pravidelnou výměnou olejových náplní, a to nejen v motoru.

Foto: iStock

Kdo maže ten jede

Nejlevnější údržba je prevence. A nejlevnější prevence je měnit olej. Opravdu. Zlaté pravidlo "Kdo maže, ten jede" platí beze zbytku pro všechny stroje. Byť je to trochu extrémní příklad, tak není náhodou, že vojáci neustále obcházejí tanky s mazničkou ani že železničáři do zblbnutí mažou lokomotivy a strojníci soustruhy. Jsou to extrémně namáhané stroje a musí vydržet.

Motor vašeho auta není náprava lokomotivy, je výrazně složitější, stejně jako jeho mazivo. Motorový olej nejen maže, ale také čistí a chrání. Postupně se nevyhnutelně zanáší úsadami ze spalovacího procesu, otěrem a s časem i teplotními cykly se spotřebovávají aditiva v něm. Modernější motory s recirkulací spalin (EGR) přidávají oleji další dávku zátěže a znečistění, systémy stop-start zase namáhají kluzná ložiska hřídelí motoru a "přejetý" olej s již změněnou viskozitou je nedokáže dostatečně chránit.

 

Právě se děje

před 30 minutami

Tunel Blanka se po čtyřech letech dočkal kolaudace

Tunel Blanka je po čtyřech letech od zprovoznění zkolaudován. Odstraněna byla podmínka dostavby vnějšího okruhu. Náklady stavby jsou asi 40 miliard korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy