První kompletní rok ve funkci generálního ředitele Kia Motors Czech strávil Vlastimil Čepička. S obdobím, které je charakterizováno číslem 2015, může být spokojen.
V době, kdy spolu mluvíme, ještě nejsou známy oficiální statistiky registrací nových osobních aut v České republice, přesto už asi máte spočítáno, kolik aut jste vloni prodali…
Víme, že jsme zákazníkům předali přes 8200 aut, a předpokládáme, že zaregistrováno do provozu jich bylo kolem osmi tisícovek. Oproti loňsku jsme prodali přibližně o tisíc aut víc, což je v procentuálním vyjádření zhruba 16-17 procent.
Trh však podle statistik SDA v Česku rostl o dvacet procent. S vaším nárůstem jste spokojeni?
Jsme, protože čísla o registracích v České republice značně deformují reexporty a umělé prodeje. Například i letos budou u řady značek velká čísla vozidel zaregistrovaných v posledních prosincových dnech. Přitom v tuto dobu téměř žádný běžný zákazník auto nekupuje.
Kolik procent vámi prodaných aut tedy skončí nakonec v rukou tuzemských zákazníků a kolik v zahraničí?
Obchodní filozofií firmy je především působení na tuzemském trhu. Podíl našich opětovně vyvezených aut je pod hranicí deseti procent. Samozřejmě ale není možné zakázat zákazníkovi z EU, aby si nějakou Kiu koupil za nižší cenu u českého dealera v pohraničí.
Značka Kia velmi brzy podchytila zájem zákazníků o sportovně-užitkové vozy. Jaký podíl nyní mají z hlediska celkového objemu prodejů vašich vozů?
Je to kolem třiceti procent, pokud počítáme Sportage a Sorento. Je třeba si uvědomit, že řada Cee´d a Sportage jsou našimi stěžejními. Ze sedmi tisíc našich zaregistrovaných aut během prvních jedenácti měsíců loňského roku si Cee´dy připsaly přes 3000 kusů a Sportage 1800. Sorento pak zaznamenalo přibližně 400 registrací. Podíl SUV však každoročně stoupá.
Prodáváte více SUV s pohonem všech kol, nebo pouze s předním náhonem?
Sorenta jsou pochopitelně čtyřkolky, u Sportage jsou to z téměř 70 procent předokolky. Je vidět, že lidé si auto této kategorie kupují spíše kvůli jejich vzhledu, vysoké bezpečnosti, pohodlnějšímu nastupování a lepšímu výhledu než pro jejich terénní schopnosti.
Letos přijde na trh nová Sportage. Už bylo rozhodnuto o termínu zahájení prodejů v České republice?
Ceny odtajníme v posledním lednovém týdnu a ostrý start prodejů bude v únoru. Do té doby budeme prodávat ještě minulou generaci ze skladových zásob.
Jaké další novinky pro letošek chystáte?
Od ledna nabízíme novou generaci prémiového sedanu Optima. V létě přijdou na trh další dvě verze manažerského vozu Optima, což bude plug-in hybrid, a také dlouho očekávané kombi. Letos ještě uvítáme zcela nový hybridní model Niro. Ten bude, stejně jako kombík Optima, odtajněn v Ženevě.
Chápu, že nemůžete být příliš konkrétní, ale bude nové kombi po designové stránce laděné spíše sportovně, nebo užitkověji?
Co jsem zatím měl možnost vidět, tak můžu prozradit, že bude vycházet z konceptu Kia SportSpace, který se představil vloni na autosalonu v Ženevě, tudíž sportovní linie na něm určitě najdete.
Vlastimil Čepička
Jako generální ředitel tuzemského zastoupení značky Kia působí od května roku 2014. Předtím pracoval v různých manažerských pozicích u firem Opel, General Motors Europe, a Renault Trucs. Do značky Kia přešel z pozice country managera značky Fiat Professional pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
Niro bude hybridní vůz, v kategorii aut s alternativními pohony nabízíte ještě čistě elektrický Soul, přijde plug-in hybridní optima. Bude ještě více aut s elektrickým pohonem?
Ano, další se dají očekávat. Naopak poněkud utlumujeme program LPG. V Česku o takové vozy není zájem.
Vždy jste byli silní v oblasti prodejů privátním zákazníkům. Jak v tomto ohledu dopadl minulý rok?
Zatímco v celkovém žebříčku registrací jsme mezi značkami na sedmém místě, tak v oblasti prodejů privátním zákazníkům jsme s podílem 6,3 procenta číslem 4. Těmto zákazníkům jsme vloni prodali přes 3300 aut. V oblasti fleetu jsme sice až na 13. pozici s podílem 2,3 procenta, ale i zde stále rosteme. Většinu aut již tedy, obdobně jako jiné takzvaně masové značky, v současné době prodáváme do firemního sektoru.
Jak se vlastně mění profil vašich zákazníků? Dříve jste byli pokládáni za levnou značku, což dnes už tak úplně neplatí…
Ano, Kia v posledních deseti letech udělala obrovský skok. Jak v kvalitě, designu, technické úrovni, ale samozřejmě i v cenách. Ten skok je větší, než jaký udělala většina ostatních v Evropě působících značek. Ti zákazníci, kteří tedy kupovali auto jen podle nízké ceny, už většinou přešli jinam. Naopak se nám daří přetahovat zájemce o nový vůz například ze skupiny bývalých vlastníků škodovek, fordů, volkswagenů nebo francouzských automobilů. A to je samozřejmě výrazně větší cílová skupina, byť připouštím, že konkurence je zde velmi silná. Naším trumfem je však například to, že za stejné peníze zákazníkovi nabídneme vždy o něco lépe vybavený vůz, než by získal u konkurence.
Letos už to bude šest let od doby, kdy jste začali nabízet plnou sedmiletou záruku na vaše nová auta. Byl to úspěšný krok?
Jednoznačně, zlepšil image značky KIA a současně zvedl loajalitu našich zákazníků, se kterou jsme se dříve značně potýkali. Po celých sedm let se totiž vracejí obvykle do areálu, kde si auto koupili, a dealer tak má dlouhou dobu možnost je v dobrém slova smyslu přesvědčit, aby i další jejich nové auto byla právě Kia.
Se stavem dealerské sítě jste spokojeni?
Momentálně určitě neplánujeme žádný masivní rozvoj, ani naopak redukci. Víme ale, že máme ještě několik slabších míst, a na ně se soustřeďujeme. Jedním z nich je Praha, kde právě v těchto dnech začíná působit nový dealer, a rádi bychom tento region v budoucnosti ještě více posílili.
Vaše sesterská značka v Česku působí i v oblasti užitkových vozů. Kia touto cestou nepůjde?
V současné době platí, že užitková auta mít v nabídce nebudeme, přestože se v Koreji samozřejmě vyrábějí a prodávají.
Kia je jedním z hlavních partnerů fotbalové asociace FIFA a UEFA, přičemž v létě se bude konat evropský šampionát s českou účastí. Plánujete v této souvislosti nějakou akci?
Určitě a bude jich více. Dá se očekávat například nějaká limitovaná edice našich vozů, také uspořádáme soutěž pro fanoušky, díky níž se možná některý náš zákazník na šampionát bude moci podívat.