Martin Přibyl
4. 9. 2020 10:58
V minulém dílu seriálu o elektromobilitě jsme probrali, co je nutné k dobíjení elektroauta ve vlastní garáži nebo pod vlastním přístřeškem. Teď přijde řada vydat se za humna. Jak auto dobít na cestách? Přinášíme průvodce po veřejných dobíječkách.
To budu potřebovat spoustu čipů…
To, že se na dané stanici dá výhodně dobíjet jen s čipem jejího provozovatele, je pochopitelně nepříjemné. Výsledkem je to, že náruživí elektromobilisté vozí na klíčích hned několik dobíjecích čipů.
Do budoucna by se to ale mohl změnit. "Dobíjecí čipy nebo jakékoliv jiné karty budou postupně nahrazeny chytrými aplikacemi, které budou fungovat jako elektronické peněženky, do nich půjde vkládat virtuální karty různých poskytovatelů. Vedle toho samozřejmě budou klíčoví provozovatelé dobíječek spolupracovat na mezinárodní úrovni, takže ve výsledku bude řidiči stačit jedna aplikace, prostřednictvím které dobije a zaplatí na stanicích různých poskytovatelů," předestírá budoucnost Ondřej Synek, obchodní ředitel divize, která se zabývá dodávkou systémů ChargeUp pro řízení dobíjecích stanic ve společnosti Unicorn.
S jednotným čipem je to ale komplikované. Martin Klíma z E.ON poukazuje na jiné než technické problémy. "Technicky by šlo, aby náš zákazník s naším čipem vyjel do zahraničí a tam dobíjel. Jsou zde nicméně daňová rizika, která naše společnost zatím nemůže akceptovat. Nechávali jsme si k tomuto tématu zpracovávat podrobnou studii od renomovaných odborníků, nicméně závěry nepřinesly nic nového. Aktuálně se v tomto směru nemůžeme posunout," vysvětluje.