S elektromobilem na cestách. Vše o veřejném dobíjení aut do zásuvky

Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 9. 2020 10:58
V minulém dílu seriálu o elektromobilitě jsme probrali, co je nutné k dobíjení elektroauta ve vlastní garáži nebo pod vlastním přístřeškem. Teď přijde řada vydat se za humna. Jak auto dobít na cestách? Přinášíme průvodce po veřejných dobíječkách.
Foto: Martin Přibyl

Jak rychle dobiju?

Rychlost dobíjení se odvíjí od celé řady parametrů. Těmi základními jsou pochopitelně možnosti dobíječky a auta. Například naše modelová Kie e-Niro nabízí rychlodobíjení rychlostí až 77 kW, teoreticky by tak podle údajů o spotřebě měla za hodinu naplnit energii na 350 km dojezdu, dobití z deseti na 80 procent kapacity zabere 44 minut.

Zapotřebí je k tomu ale odpovídající stanice, tedy taková, která má výkon minimálně 77 kW. Většina stejnosměrných dobíječek v Česku přitom pracuje s výkonem 50 kW. E.ON v současné době provozuje tři rychlejší 175kW. "Stanice jsou modulární, v případě potřeby tedy lze jejich výkon zvýšit až na 350 kW," říká Martin Klíma z E.ON. V současné době ale nejsou na trhu vozy, které by takto vysoký výkon podporovaly.

Podle Petra Caisla z www.chargeup.cz se nicméně nedá žádné radikální zvyšování dobíjecího výkonu na straně dobíjecích stanic v současné době očekávat. Spíše se zvednou výkony přípojek ke shlukům několika silnějších stanic, aby se vysokou rychlostí dalo dobíjet několik aut najednou. Něco jiného jsou elektrické náklaďáky, ty by se mohly dobíjet až megawattovými výkony.

Výkon dobíjení však závisí také na teplotě baterie a úrovni jejího nabití. Vyspělejší elektromobily s aktivně chlazenou baterií ji proto dnes temperují na ideální teplotu buď neustále aktivně, jako to dělá Kia e-Niro, nebo ji vychladí/vyhřejí před příjezdem ke stanici. Pro takový případ je ale nutné dobíječku například u Porsche Taycan zadat do navigace.

Rychlost dobíjení na DC stanicích se také mění podle úrovně nabití baterie. Zjednodušeně řečeno: zpočátku jede maximálním výkonem a po dosažení 80 procent začne zpomalovat. I s tím je tedy nutné počítat, auto se na dlouhých cestách nevyplatí dobíjet na víc než na čtyři pětiny procent.

U AC stanic je rychlost nižší a její hodnotu ovlivňuje především výkon palubní dobíječky vozu. Většina aut na trhu dnes nabízí 7,2 nebo 11kW AC dobíjení.

 

Právě se děje

Další zprávy