Thomas Schäfer má několik funkcí. V dubnu to bude rok, co se stal provozním ředitelem značky Volkswagen. Je členem představenstva koncernu Volkswagen a předsedou dozorčí rady ve Škodě Auto. Zastává roli ředitele Volkswagenu. A zároveň má v koncernu VW na starost celou sekci nazvanou Brand Group Volume, tedy velkoobjemové značky, mezi něž patří VW, Škoda Auto, Seat i Cupra.
V rozhovoru pro Hospodářské noviny se rozmluvil o několika zásadních tématech, která ze své pozice řeší. Například o odložených plánech na výstavbu gigafactory ve střední Evropě, ale také o normě Euro 7, která podle něj znamená problém pro celý autoprůmysl v Evropě.
"Trápí nás netransparentnost, nejasně definovaná pravidla, neoficiální zkazky, které okolo schvalování běží. Všechny finance, které vyděláme, investujeme do transformace na elektromobilitu. A teď se mají na poslední chvíli změnit pravidla pro spalovací motory, které jsme ještě chtěli nechat dožít, přitom je prakticky nemožné je splnit, to mi přijde nefér," uvádí pro Hospodářské noviny.
Otevřeně také pro HN komentuje konec působení Jozefa Kabaně na pozici šéfdesignéra Volkswagenu. "Mám ho opravdu rád jako člověka. Mezi šéfem značky a šéfdesignérem je zvláštní vztah, protože on potřebuje porozumět a následovat vize toho, kdo značku vede. Já jsem ale cítil, že se nám nedařilo tyto představy společně realizovat. K rozhodnutí došlo po naší společné diskusi."
Zamýšlí se také nad designem Volkswagenů. "Máme větší potenciál. Je potřeba najít směr, jak budou auta Volkswagenu vypadat. Víc jako ta současná spalovací, nebo ta čistě elektrická, anebo něco mezi? O tom vedeme velké debaty. Za VW je dlouhá historie a máme z čeho vycházet, vždyť z mnoha aut se staly ikony, namátkově z Golfu, Tiguanu a dalších," míní šéf Volkswagenu.
Rozmluvil se také o syntetických palivech. Některé vlády, včetně české, argumentují tím, že by se pro ně měla v budoucnosti povolit výjimka, aby i po roce 2035 mohly v Evropě jezdit vozy se spalovacím motorem.
"Je fér říci, že jako palivo se pro masové využití nehodí, z ekologického pohledu je smysluplnější využít elektřinu přímo v elektromobilech, ne ji využívat na výrobu syntetických paliv. Kdo o technických aspektech jejich výroby něco tuší, tak ví, že v masovém měřítku nejsou tak efektivní jako jiná řešení, vysvětluje Schäfer.
Celý rozhovor je možné si přečíst na webu Hospodářských novin.