Práce všeho druhu. Podívejte se, na co všechno Škoda shání 150 nových inženýrů

Práce všeho druhu. Podívejte se, na co všechno Škoda shání 150 nových inženýrů
Práce zkušeben, do kterých jsme mohli nahlédnout, začíná testováním motoru mimo vozidlo.
Proti sériovému provedení k němu technici připojují pomocná čidla.
Motor je uchycen na testovací stolici.
Životnostní zkoušky jsou náročné, zahrnují mnoho hodin maximální zátěže. Na snímku rozžhavené výfukové potrubí s turbodmychadlem.
Foto: Škoda Auto
Martin Frei Martin Frei
14. 3. 2023 15:22
Nedávno ohlášené převzetí vývoje motorů TSI pro celou skupinu Volkswagen je pro mladoboleslavskou Škodu velká událost. Zatímco dosud se tato kompetence týkala jednodušších agregátů, teď dostali Češi práci na tom nejmodernějším, co se v koncernu děje. Vývoj spalovacího motoru totiž ani teď nezpomaluje, s chystanou normou Euro 7 spíše naopak. Nahlédněte se námi do vývojového zázemí Škody.

Technická zdatnost i kvalitní vzdělání lidí hrály před třiceti lety velkou roli v rozhodnutí, aby Volkswagen českou firmu koupil. Od té doby přibývaly vývojové úkoly pro celou skupinu. Nejdříve po malých krůčcích, které si dnes vybaví jen úzký okruh fanoušků, postupně ve stále větším měřítku.

Před deseti lety už Škoda zajišťovala vývoj všech benzinových motorů MPI nebo bubnových brzd. Tato řešení byla méně perspektivní pro Evropu, ale důležitá na dalších místech od Číny po Brazílii.

Na jaře 2014 v Boleslavi otevřeli motorové centrum vybudované nákladem 45 milionů eur. Pro všechny značky koncernu se zde testují motory i kompletní agregáty. Kolegové z Volkswagenu či Audi mohou průběh testů dálkově sledovat v reálném čase. O tři roky později bylo centrum rozšířeno i pro testování alternativních pohonů.

Už tehdy zde pracovalo na tři sta lidí. S převzetím odpovědnosti za motory TSI jich ve Škodovce budou potřebovat dalších sto padesát. Pracovat budou jak na technice samotných motorů, tak na aplikaci do vozidel. Což obnáší řídící software včetně servisní diagnostiky, periferie jako chlazení, výfuk a katalyzátory, dále hluk, vibrace a zkoušky v laboratořích i v jezdících prototypech.

Vývoj i testy jsou o to rozsáhlejší, že musí motory připravit a odzkoušet na požadavky norem celého světa. Jiné v Evropě, jiné v Indii, jiné v Číně. Vzhledem k šíři technické problematiky jsou potřeba odborníci z oborů strojírenských i elektronických.

Sto padesát kvalifikovaných lidí se dnes neshání snadno. Z osmdesáti zájemců, kteří přijdou na pohovor, si Škodovka vybere průměrně tři.

Jako velká firma spolupracuje se všemi českými univerzitami, kde však naráží na stejný problém jako ostatní: na technické obory se hlásí stále méně lidí. Což je v dokonalém rozporu s častým přáním, aby Česko překonalo pověst montovny a zaměřilo se na obory s vyšší přidanou hodnotou.

 

Právě se děje

Další zprávy