Čeští řidiči jsou z hlediska přezouvání disciplinovaní. Alespoň to vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK, který si u ní zadala pneumatikářská společnost Barum. Většina lidí totiž s příchodem jara přezuje na letní, na zimních pneumatikách celoročně jezdí jen 1,4 procenta dotázaných řidičů.
Jenže se najde 6,9 procenta řidičů, kteří zkouší v létě dojezdit už na opotřebovaných zimních pneumatikách. Podle zákona totiž v létě stačí jen 1,6 mm hloubky dezénu, kdežto v zimě potřebujete plné 4 mm, což vede k myšlence, že dojetím zimních pneumatik lze v létě ušetřit.
Sjetá zimní pneumatika má ovšem výrazně horší jízdní vlastnosti než nová. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu o poznání hůře odolává akvaplaningu (při průjezdu vodou ztrácí kontakt s vozovkou) a zejména na mokru může mít až o 30 metrů delší brzdné dráhy (při zastavení ze 100 km/h).
Alarmující je podle Barumu neznalost řidičů minimální zákonem dané hloubky dezénu. Necelých 10 procent dotázaných vůbec neví, kdy by měli přezout. Dalších 14,7 procenta čeká, až vzorek klesne na nebo pod zákonem povolených 1,6 mm.
"Barum přitom doporučuje v létě přezouvat, jakmile zbytková hloubka dezénu pneumatiky dosáhne 3 mm. Již při této hloubce se totiž brzdná dráha na mokru prodlužuje z 80 km/h o deset metrů - oproti nové pneumatice -, což odpovídá zbytkové rychlosti 34 km/h. V případě, že jsou pneumatiky sjeté na zákonný limit (1,6 mm), se brzdná dráha protáhne o dalších 18,6 metru a kolem stojícího vozu na nových pláštích projede auto se sjetými pneumatikami ještě rychlostí 44 km/h," komentuje Barum průzkum ve své tiskové zprávě. Nedostatečný dezén podle výrobce také snižuje odolnost vůči akvaplaningu.
Podle průzkumu Češi dbají při výběru pneumatik hlavně na cenu, vlastní zkušenosti a výsledky testů.