Bitva v Ardenách: Škodovky tu kdysi excelovaly, dnes jsou hvězdou veteránské akce

Bitva v Ardenách: Škodovky tu kdysi excelovaly, dnes jsou hvězdou veteránské akce
Nejpočetnějším soutěžní materiálem byly Fordy Escort RS první a druhé generace.
Porsche 911 se stejnou koncepce pohonu jako Škoda.
BMW M3 vždy platilo hlavně za asfaltového specialistu, svou hbitostí se prosadilo ve všech možných motoristických disciplínách.
Fiat 131 Abarth aneb trojnásobný vítěz světového šampionátu v rally (1977, 1978 a 1980).
Foto: Petr Bača
Michal Borský
16. 2. 2020 6:44
Ze známého podniku soutěžáckého mistrovství Evropy se postupem let stala prestižní veteránská akce. Na tradiční zimní Rally Boucles de Spa byly škodovky opět jako doma.

Lesnatý a na belgické poměry málo osídlený kraj Haut-Fagnes (vysoké bažiny), rozkládající se mezi Ardenami a německým pohořím Eifel, není jen domovem legendárního okruhu ve Spa Francorchamps. Zdejší zpravidla nehostinné počasí vítá už od roku 1953 také soutěžní automobily. Pokud zrovna nejsou sněhové závěje, můžete se koncem ledna spolehnout na tuhý mráz nebo prudký ledový déšť, jako tomu bylo letos.

Zimní podnik, který byl zprvu znám jako "Bílé linky", převzal v roce 1967 jistý Alphonse Delettre a překřtil jej na "Les Boucles de Spa", což znamená něco jako "lázeňská smyčka". Od roku 1976 do roku 2003 byla tato soutěž součástí soutěžního mistrovství Evropy, poslední "moderní" vydání Boucles se konalo v roce 2004.  

V následujícím roce se událost nekonala a od roku 2006 se znovu odehrává jako Legend Boucles de Spa, která je "historickou" rally pro soutěžní automobily, stejně tak ale jízdou pravidelnosti pro automobily startující v kategorii Classic.

V osmdesátých letech byla Boucles de Spa nesmírně oblíbenou soutěží i pro tovární tým Škoda, jejíž jezdci tady slavili nejeden úspěch. Za všechny vzpomeňme třeba 2.místo Křečka (1986), když předtím (1985) skončil čtvrtý. Kvaizar dojel čtvrtý v šestaosmdesátém, pátý v roce 1990 a šestý v ročníku 1978.

Blahna byl jednou šestý (1980), dvakrát sedmý (1978 a 1979, a tak bychom mohli pokračovat. Když uvážíme, že jde o výsledky v absolutním pořadí, kde se škodovky s motorem vzadu a objemem nanejvýš 1300 cm3 poměřovaly s béčkovými Quattry či Lanciemi a Peugeoty, je třeba smeknout.

Soutěžní Favorit přijel z Maďarska.
Soutěžní Favorit přijel z Maďarska. | Foto: Petr Bača

Když jsme letos přijeli na místo, pochopili jsme, proč byli mladoboleslavští technici tak úspěšní. Pominu-li časté sněhové příděly, jsou ardenské lesy plné zákeřných kluzkých horizontů za roh, ostrých zatáček v rychlém sledu, šotolinových povrchů a dalších specialit, které poněkud eliminují výhody silného motoru.

Vzestup zájmu o veteránské soutěže v posledních letech udělal z Boucles místo setkání špičkových pilotů i aut z šesté až osmé dekády minulého století, které pravidelně doplňují i současní mistři volantu z WRC. Na zdejších tratích však musí zápolit za volanty Escortů 2000 RS či Porschí 911 ze 70. let, což je obecně skvělá podívaná. Letos si takto odskočili "zatrénovat" Mikko Hirvonen nebo Kris Meeke.

Jedinečný je už předvečer startu na hlavní promenádě v Bastogne, klíčovém to místě druhoválečné bitvy v Ardenách, kde se postupně namačká všech 300 startujících vozů a vůně spalin se mísí s aromatem svařáku a tradičních belgických hranolků. Mezi legendami slovutných značek se vděční diváci živě zajímají také o několik škodovek, které jsou v Belgii historicky velmi oblíbené.

Tentokrát sice chybí klasická 130 RS, zato na kapotě dobově zbarvené 130 LR z roku 1986 se skví jmenovky Ladislav Křeček a Bořivoj Motl. Nechybí ani novější soutěžní Favorit nebo klasické "erko".

Vozy jsou rozděleny do čtyř skupin, přičemž kategorie Classic 1 a 2 je určena "rekreačním" závodníkům, kteří nejedou na čas, ale na pravidelnost, o vteřiny naopak tvrdě zápolí vozy ze skupin "Demo" a "Legends". Jak už jsem předeslal výše, festovní ledový déšť během dvou dnů důsledně prověřil techniku i odolnost posádky, diváky ale počasí neodradilo a na atraktivních místech nebylo kam šlápnout.

Chce to teplé holiny, rybářský overal a kelímek svařáku. Ostatně teplotu dokázali zvednout i mnozí jezdci svými efektními průjezdy. Škoda, že po zániku klasické "Valašky" už nebývá podobný zimní podnik k vidění u nás, takhle je třeba se vydat za vozy Škoda do Arden.

 

Právě se děje

Další zprávy