Octavia Green E Line, tedy zjednodušeně elektrická octavia, jezdí skutečně bezhlučně. Ovšem až od rychlosti padesát kilometrů v hodině výše. Je to samozřejmě kvůli bezpečnosti chodců ve městě. Zajímavé je, že octavia poháněná elektřinou nevydává nějaké pípavé zvuky, zní jako klasický automobil se spalovacím motorem.
Na první poslech jsme tipovali benzinový šestiválec.
Zatím ale není jasné, zda, až jednou skutečně bude Škodovka vyrábět elektromobily na prodej (stát by se to mělo v roce 2014 - podle informací, které zazněly na tiskové konferenci Škoda-Auto), budou také nějaký zvuk vydávat. „Evropská legislativa to výrobcům nenařizuje a je otázka, zda se nakonec rozhodne o tom, že je nezbytné reproduktory a generátor zvuku, což jsou položky v ceně desítek eur, v sériovém autě opravdu mít," prozradil šéf vývoje elektrických automobilů ve Škodě Petr Kristl.
Rozjezd je síla
O automobilu, kterého je vyrobeno pro testování pouze deset kusů, na tiskové konferenci zazněla řada údajů. Například to, že dojezd je až 150 kilometrů, maximální rychlost 135 km/hod, elektromotor má výkon 85 kW a točivý moment 270 Nm. Na stokilometrovou rychlost se kvůli vyšší hmotnosti (uvnitř je 315 kilogramů baterií), která je o 90 kilogramů těžší, než je hmotnost nejvybavenější octavie se spalovacím motorem, vůz rozjede za 12 sekund.
Ovšem rozjezd na prvních desítkách metrů je právě kvůli vysoké hodnotě točivého momentu, který je k dispozici od prvního ťuknutí do plynového pedálu, vskutku impozantní. Jízda na silnicích v okolí Mladé Boleslavi pak byla příjemným zážitkem. Výborná akcelerace se hodí při předjíždění, naopak při brzdění je trošku poznat vyšší hmotnost. Také jsou v zatáčkách někdy až příliš citelné zásahy elektronických asistentů.
Ale popořádku. Ty, kteří octavii znají a navíc ve verzi s automatickou převodovkou, interiér octavie nijak významně nepřekvapí. Designové zvýraznění čisté energie bílým lemováním palubní desky sice upozorní, že tohle není obyčejná octavia obchodního cestujícího, ale teprve pohled na přístrojový ukazatel prozradí více. Pravý „budík" je v podstatě klasický ukazatel rychlosti, i když spodní ručička neukazuje zbývající množství paliva v nádrži, nýbrž energie v bateriích.
Energie stále pod kontrolou
Více upoutá pozornost levá část ukazatele, kde otáčkoměr nahradil přístroj zobrazující okamžitý využívaný výkon a současně i úroveň rekuperované energie při zpomalování. Dole je přibližný ukazatel dojezdu, přesná čísla se zobrazují jednak na displeji mezi oběma kruhovými ukazateli, a také pak na velkém displeji navigačního systému. Na tom je možno rovněž sledovat toky energií mezi bateriemi a motorem.
Možnosti rekuperace, tedy zpětného získávání vydané energie, věnovali inženýři během vývoje tohoto vozu, který trval 20 měsíců, obrovskou pozornost. Nakonec má řidič k dispozici několik možností. Nejvíce se baterie dobíjí po přepnutí páky voliče do režimu B, což je novinka na označení u voliče jízdních režimů, mírnější stupně rekuperace lze volit i pomocí pádel u volantu. Ty u vozů se spalovacím motorem a automatickou převodovkou běžně slouží k ručnímu řazení převodových stupňů.
Zcela na libovůli řidiče auto funguje, pokud je v baterii, která může obsahovat až 26,5 kWh energie, nejméně dvacet procent z tohoto množství. Pak začne omezovat výkon motoru, případně odpojovat spotřebiče, jako je topení, klimatizace či rádio.
Dojezd je za normálních klimatických podmínek 150 kilometrů. „Mně se jednou podařilo najet na jedno nabití 153 kilometrů," informoval již dříve novináře předseda představenstva Škoda-Auto Winfried Vahland. „Je ale pravda, že zapnutí topení, případně klimatizace a dalších komfortních prvků, dojezd docela výrazně omezí," připustil.
Proto také Škodovka takto velký elektromobil v dohledné době vyrábět nebude. Naopak potvrzeno je, že přijde již za dva roky na trh městský vůz. Pravděpodobná je tudíž sériová výroba elektrické verze modelu Citigo.
Domů ji dostane i vybraná rodina
Vyrobená desetikusová série elektrických octavií slouží pouze k ověření možností, jak sladit jednotlivé systémy moderního vozu s elektrickým pohonem.
Každá z Octavií Green E Line má během 12 měsíců najet nejméně 15 000 kilometrů. Nejprve, zhruba do dubna, budou vozy testovat zaměstnanci a od února bude jeden vůz velice často k vidění na Evropské třídě v Praze, protože bude jezdit mezi letištěm a centrem hlavního města a přepravovat VIP klienty. V další fázi od jara vozy dostanou k testování státní instituce, vysoké školy a firmy zabývající se výrobou a distribucí elektrické energie.
Škoda při vývoji elektrického pohonu spolupracuje s mateřským Volkswagenem. Podle technického ředitele Eckharda Scholze se zaměřuje zejména na zvýšení kapacity baterií, dojezdu vozidla a zkrácení doby nabíjení.
Uživatel má už nyní k dispozici dvě zástrčky pro nabíjení. První je na místě hrdla nádrže a druhá se ukrývá pod logem značky ve středu kapoty auta. Auto je možné nabíjet jak ze standardní domácí zástrčky na 230 voltů, tak i silnoproudem 400 voltů. V prvním případě trvá nabíjení na plnou kapacitu osm hodin, ve druhém na 80% kapacitu něco málo přes dvě hodiny.
Většina článků baterie (celkem jich je 180 lithium-iontových) je ukryta ve středovém tunelu a pod zadními sedadly, ale část jich omezila o zhruba 115 litrů zavazadlový prostor sériové octavie combi. I tak však zůstal velmi slušný litrový objem.