Už pátá generace modelu Santa Fe názorně ukazuje, co všechno se dá v automobilovém světě stihnout za necelé čtvrtstoletí. Zatímco ta první z počátku milénia tápala v designu, kvalitě i jízdních vlastnostech, novinka pro letošní rok je spektakulární, pěkně zpracovaná a místo zápachu levných plastů je interiér provoněn kůží Nappa.
Navzdory veškerému pokroku to ale Santa Fe nemá nyní v Evropě jednodušší, jak ostatně přiznává produktový ředitel českého zastoupení Marek Trešl. Zatímco kdysi mu na trhu chyběla konkurence, v současnosti jsou velká SUV součástí hlavního proudu všech globálních automobilových značek.
Sázka na výrazně hranatý design jej tedy v záplavě pseudosportovních karoserií dokáže velmi dobře odlišit. Zároveň přináší i další důležitý efekt - nabídnout při shodných vnějších rozměrech větší vnitřní prostor se konkurentům může podařit jen sotva.
Kdyby snad někomu hranaté Hyundai až moc připomínalo Land Rover Defender, korejská automobilka jej na všemožných místech vybavila symbolem písmene H. Aby bylo hned jasno, najdeme jej v hlavních i koncových světlech, stejně jako v interiéru coby součást ambientního osvětlení.
Ale jsou tu i další věci, které umí překvapit. Třeba rozlehlá plocha pro bezdrátové nabíjení dvou telefonů s chlazením větráčkem, úložný box mezi předními sedadly, který se jednoduše otevírá i z těch zadních, nebo třeba schránka před řidičem, která má ve vyšší výbavě dezinfekční schopnosti díky zabudovanému UV zářiči.
A pak jsou tu i detaily, které názorně ukazují, proč není pro velké rodiny přestavěná dodávka vždy tou nejlepší volbou. Třetí řada sedadel v luxusním SUV má nejen vlastní výdechy vzduchu v bocích karoserie, ale disponuje i samostatným tlačítkem pro klimatizaci.
Kromě základní pětimístné verze nabízí Santa Fe možnost přikoupit další dvě sedadla, která se dají složit do podlahy kufru. Existuje i luxusní šestimístná varianta, kdy druhou řadu sedadel tvoří dvojice samostatných křesel. Ta má i tu výhodu, že se v mezeře mezi nimi dají převážet dlouhé předměty, například lyže.
Dostatek místa je tu ale ve všech konfiguracích, mimo jiné proto, že ve srovnání s minulou generací narostlo Santa Fe o pět centimetrů nejen do délky, ale i rozvorem náprav.
Diesel pod kapotou je ovšem minulostí, v Evropě jsou v nabídce už jen elektrifikované pohony. Základ ve všech případech tvoří relativně malý benzinový čtyřválec 1,6 s výkonem 132 kW (182 k), kterému vždy pomáhá elektromotor. V případě základní hybridní verze je systémový výkon 158 kW (215 k), u plug-inu s dobíjením ze zásuvky pak 185 kW (252 k).
Právě nejsilnější plug-in hybridní verzi, která je k dispozici výhradně s pohonem všech kol, jsme zvolili i pro první vyjížďku s novinkou. Její výhodou by měl být nejen vyšší výkon, ale i schopnost urazit desítky kilometrů čistě na elektřinu, což se přirozeně odráží i v nižší spotřebě benzinu. Ta normovaná je mimochodem 1,7 litru na 100 kilometrů.
Jak ale parametry plug-in hybridního ústrojí naznačují, v jeho případě nedošlo mezigeneračně k žádnému pokroku. Trakční baterie se skromnou využitelnou kapacitou 13,8 kWh stačí v praxi na nějakých 40 elektrických kilometrů, nabíjení maximálním výkonem 3,3 kW pak může dobře sloužit při použití domácí fotovoltaiky, na cestách jej ale pravděpodobně bude využívat jen málokdo.
Když dojde v baterce "šťáva", chová se plug-in hybridní Santa Fe jako standardní hybrid. Při jízdě z kopce se akumulátor dobíjí brzděním, aby pak elektromotory mohly autu pomoct v dynamicky náročnějších situacích. V tomto jízdním režimu jsme na zhruba padesátikilometrové trase naměřili spotřebu 7,5 litru benzinu, což je vzhledem k mohutnosti auta velmi dobrý výsledek.
Pokud ale něčím dokázalo Santa Fe při první jízdě překvapit, byla to mrštnost, s jakou 483 centimetrů dlouhé auto zvládalo úzké serpentiny okresních silnic. Prémiový styl auta by si možná zasloužil motor s větším objemem, což se však týká hlavně jeho zvukového projevu, neboť elektrifikované ústrojí z letargie obvinit nelze.
Ceny hybridní varianty Santa Fe začínají na 1,1 milionu korun, verze 4×4 vyjde o padesát tisíc dráž. Za plug-in hybridní provedení chce Hyundai nejméně 1,35 milionu. Dalších padesát tisíc korun pak v každém případě ušetří ten, kdo nabídne své auto protiúčtem a k nákupu zvolí úvěr od Hyundai Finance.