Nejprve špatná zpráva pro ty, kteří si neumějí představit život bez spojkového pedálu. S manuálními převodovkami skoncoval Passat i Tiguan, v obou modelech už řadí pouze sedmistupňový automat DSG. A navíc novým způsobem, na který jsme nedávno narazili i při premiéře Superbu: volič převodovky je nyní v podobě páčky vpravo pod volantem, zatímco ovládání stěračů se přestěhovalo do páčky vlevo, kterou se zároveň ovládají směrovky. Pro ty, kteří někdy jezdili s mercedesem, půjde o známé řešení, ti ostatní si budou muset chvíli zvykat.
Naopak nabídka pohonných jednotek zůstává pestrá, na své si přijdou fanoušci benzinu, nafty i dobíjecích hybridů. Silnější verze dvoulitrového turbodieselu s výkonem 142 kW/193 k přináší pro obě auta pohon všech kol, v českém ceníku je však zatím k mání jen u Tiguanu. Čtyřkolka je plánována také ve spojení s nejsilnější verzí benzinového TSI, a jak upozorňuje školitel Volkswagenu Radim Sadílek, tak široká nabídka pohonu 4Motion už je v dnešním automobilovém světě spíš výjimečná. "Zrovna Tiguan s ním při správném obutí dokáže v terénu neuvěřitelné věci," dodává Sadílek.
Naftovým standardem pro obě auta je čtyřválec s tradičním výkonem 110 kW/150 k, který si prošel další fází vývoje a - jak jsme se mohli přesvědčit při krátké jízdě - umí být velmi pružný a k tomu nad obvyklou míru tichý. Nejlevnějším základem je pak benzinový čtyřválec 1,5 TSI s mildhybridní technologií. Jeho výkon je 150 koní, u Tiguanu je k dispozici i o 20 koní slabší varianta.
Největší technickou inovací si ale prošly plug-in hybridní verze, které nově u obou modelů nabízejí takřka dvojnásobnou kapacitu baterie. S využitelnými 19,7 kWh ujedou obě auta na elektřinu zhruba stokilometrovou vzdálenost, na delších cestách je nyní možné doplňovat energii na DC stanicích výkonem až 50 kW. To je oproti minulosti výrazný posun, který nepochybně majitele plug-inu motivuje k častějšímu dobíjení a většímu využívání elektrického pohonu.
Zatímco nepatrný nárůst rozměrů nového Tiguanu lze označit za obvyklý generační posun, u Passatu je situace o dost jiná. Model, který v bratislavské továrně Volkswagenu nově sjíždí z výrobní linky spolu se Škodou Superb, dotáhl i její rozměry. Oproti minulé generaci Passatu to znamená o 15 centimetrů delší karoserii, 5,5 centimetru delší rozvor a také obří kufr se základním objemem 690 litrů, který od minulé generace narostl o pozoruhodných 109 litrů.
Ačkoliv se tedy v koncernu VW v minulosti často probírala vzájemná kanibalizace jednotlivých značek, podobnost mezi Passatem a Superbem nově dosáhla těžko překonatelného vrcholu. Volkswagen se od Škodovky snaží odlišit fajnovějšími materiály, o něco větším středovým displejem a také částečně jinými ovladači.
Nakonec to však bude spíš otázka osobního vkusu, preferencí konkrétní výbavy nebo aktivita prodejce, která v očích zákazníka mezi oběma značkami rozhodne.