Prodej nových aut v Rusku spadl o dvě třetiny. Když vůbec jsou, tak jsou drahá

Martin Přibyl ČTK Martin Přibyl, ČTK
7. 4. 2022 14:46
Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku se v březnu meziročně propadl o 63 procent na 55 129 vozů. Vyplývá to z dnešních údajů podnikatelského sdružení AEB. To potvrzuje odhad šéfky tamního největšího dealerství Rolf Světlany Vinogradovové. Ta agentuře Bloomberg řekla, že oproti únoru klesly prodeje asi o 60 procent.
Výroba Škody Kodiaq v Nižném Novgorodu.
Výroba Škody Kodiaq v Nižném Novgorodu. | Foto: Škoda Auto

Prodej české značky Škoda na ruském trhu se v březnu podle údajů AEB meziročně snížil o 71 procent na 2803 vozů. První domácí AvtoVAZ klesl o 68 procent.

Ruský automobilový sektor se potýká s dopady sankcí, které na Rusko uvalily západní země kvůli jeho útoku na Ukrajinu. Většina západních automobilek včetně české Škody pozastavila svoje aktivity na ruském trhu a ty, které měly v Rusku továrny, je dočasně uzavřely.

Zákazníci tedy míří do poloprázdných showroomů a zbývající auta zdražují. V březnu jejich ceny poskočily o čtyřicet procent. Kvůli obecné inflaci navíc většina lidí dává přednost nákupu každodenních nezbytností.

V celém prvním čtvrtletí prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku meziročně klesl o 28 procent na 277 332 vozů. Prodej škodovek na ruském trhu se v tomto období meziročně snížil o o 47 procent na 12 081 vozů, plyne z údajů AEB.

Vinogradovová přitom odhaduje, že celoroční ruská prodejní čísla by měla klesnout na úroveň Španělska, které má oproti Rusku třetinovou populaci. 

Politici se snaží povzbudit domácí produkci tím, že se například uvolnily platné emisní normy. Vozy se staršími a špinavějšími motory nepotřebují tolik "západní elektroniky". Snižují se i bezpečnostní standardy. Import z Evropy nebo Japonska pak má nahradit Čína a Indie.

"Mnoho lidí říká, že nás naši čínští soudruzi neopustí," cituje Bloomberg Antona Šaparina, prezidenta ruské Národní automobilové unie. Upozorňuje ale, že značka Haval, která patří do čínského koncernu Great Wall Motor a v Rusku své vozy montuje, zdražila v březnu své modely o padesát procent. "Jasně že nás neopustí, podojí nás o poslední rubl," říká.

Auta z dovozu přitom podle ruských statistiků zdražila o 29,2 procenta a domácí AvtoVAZ dokonce již letos zvedal ceny třikrát. Důvodem byl mimo jiné nedostatek dovozových součástek, který nutí zvyšovat ceny i domácí výrobce. Nejméně se navyšování podepsalo na nejjednodušších strojích, které se obejdou bez západních dílů. Například klasická Niva Legend oproti lednu zdražila o 15 procent na 818 900 rublů. 

Jak rostoucí inflace snižuje hodnotu úspor Rusů, snaží se někteří nakoupit auta v zemích, které jim jsou dosud otevřené a nepotýkají se se sankcemi. Bloomberg dává za příklad prodejce Autodom v kazašském městě Kostanaj nedaleko ruských hranic. Rusové tam dnes tvoří deset procent kupujících, dříve to bylo jedno procento.

Ruský trh s osobními vozy upadá již od roku 2014, kdy byly na zemi uvaleny první sankce v souvislosti s okupací poloostrova Krym. Prodeje v březnu byly prý podle Azata Timerchanova z konzultační společnosti Autostat mezi těmi nejhoršími za posledních patnáct let.

"Pokud evropské automobilky neobnoví dodávky svých aut na ruský trh, vydělá na tom jednoznačně Čína," řekl Timerchanov Bloombergu. Upozornil ale, že to bude převážně zisk tržního podílu, protože celkové prodeje budou nadále klesat.

 

Právě se děje

Další zprávy