Jak teď Rusové vyrábí auta? Všechno moderní jde pryč, vozy nemají ani ABS

Jakub Stehlík
6. 4. 2022 13:03
V Togliatti, městě, které je plně závislé na automobilce AvtoVAZ, začalo léto. Firma své zaměstnance poslala předčasně na dovolenou a chystá návrat v čase. Budou se vyrábět maximálně jednoduchá auta bez dílů ze Západu a bez čehokoli moderního, včetně motorů.
Lada Niva Legend
Lada Niva Legend | Foto: VAZ

Za normálních okolností odjíždějí zaměstnanci továrny AvtoVAZ za odpočinkem až koncem července. Letos jim však kvůli sankcím, které uvalil svět na válčící Rusko, třítýdenní závodní dovolená začala už 4. dubna. V tiskové zprávě automobilka uvádí, že tím "bojuje" za zachování pracovních míst všech 40 800 zaměstnanců, "vynaloží veškeré úsilí" k obnovení dodavatelských řetězců a "aktivně pracuje" na náhradě některých kritických dovážených součástek.

Také dle svého vyjádření "připravuje speciální verze některých modelů Lada, které budou méně ovlivněny importovanými součástkami". AvtoVAZ se jako většina automobilek od loňska potýká s nedostatkem čipů, z vozů tak už v září zmizel například systém pro nouzové přivolání pomoci. Začátkem března upozornil server Lada Online, že Niva z důvodu nedostatku materiálu nenabízí sedadla v kombinaci látky s koženkou, u modelu Granta zase výrobce zjednodušil čalounění dveří a boční větrací otvory. Ve srovnání s aktuálními problémy jde však o úsměvné drobnosti.

Ruské vydání časopisu Forbes přineslo informaci, že tamní ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo přijetí technického předpisu, který by snížil požadavky na bezpečnost automobilů. Podle listu Gazeta to mimo jiné znamená výrazné zjednodušení technických předpisů pro auta kategorie M1 a M2.

Gazeta v odkazu na svůj zdroj uvádí, že nově vyrobená auta napříště nemusí být povinně vybavená protiblokovacím systémem brzd ABS, stabilizačním systémem ESP ani airbagy. Kromě toho automobilky nemusí dodržet emisní normy motorů na úrovni Euro 5. Bude stačit, když splní Euro 2, které v Rusku platilo před patnácti lety.

Výrobci aut podle ruského tisku takové změny vítají. "V naší zemi je spousta řídce obydlených a těžko dostupných oblastí, kde povinná výbava splňující normu Euro 5 není vždy opodstatněná," řekl listu Gazeta zástupce společnosti KamAZ Oleg Afanasyev. Podle něj je taková technika zbytečně náročná na údržbu a uživatelé ji z aut často odstraňují.

Pro známého výrobce nákladních aut a tanků navíc návrat k normě Euro 2 nepředstavuje žádnou velkou změnu - stejné motory stále vyváží na africké a latinskoamerické trhy. Zatímco KamAZ už agregáty Euro 2 na ruský trh vypustil, ostatní výrobci se k podobnému kroku v nejbližší době chystají. 

Opomíná se tak fakt, že velká města v Rusku tradičně patří k těm s rekordními doprvaními zácpami, takže se dá očekávat, že nákladní auta se zastaralými motory ještě více zhorší ovzduší. 

Avšak nejen palivová soustava je pro ruské výrobce aut tvrdým oříškem, problém představuje prakticky cokoliv, co lze na autě nazvat slovem "moderní". A tak již zmíněný KamAZ z nouze oprášil model K1 v podobě, která byla aktuální v 70. letech minulého století. Niva Legend, také pocházející ze sovětské éry, je zase jediným modelem, který mohou v Togliatti vyrábět bez přímé podpory Renaultu.

Právě situace v AvtoVAZu je v současnosti mimořádně napjatá. Podnik už počítá s tím, že po dovolené zavede čtyřdenní pracovní týden. A to v ideálním případě, když se výrobu podaří alespoň částečně obnovit. Jak upozorňuje opoziční list Novaja gazeta, Togliatti je největším městem v Rusku, jehož prosperita závisí na jediném průmyslovém odvětví.

Automobilka vlastní také televizi, tiskárnu, školky a rekreační střediska, vyrábí nářadí. "Ve skutečnosti je zde každý ze 719 tisíc obyvatel na automobilce víceméně závislý," píše Novaja gazeta. Podle listu mají zaměstnanci AvtoVAZu obavy, že Togliatti stihne neblahý osud amerického Detroitu.

 

Právě se děje

Další zprávy