Přihlíželi jsme srážce vozů yeti a superb v 90km/hod

Radek Pecák Radek Pecák
8. 9. 2010 10:45
Na výzkumném polygonu mladoboleslavské Škody zopakovali skutečnou bouračku
Foto: Radek Pecák

Na začátku pokusu byla dvě nová auta. Na konci z nich vznikly dva vraky. Podstatné ale je, že po vyhodnocení výsledků crash testu, kterého byli svědky novináři na zkušebním polygonu Škoda-auto u Mladé Boleslavi, bylo zřejmé, že i bouračku v devadesátikilometrové rychlosti mohou osádky v obou vozech přežít vlastně bez následků.

Pokud ovšem sedí ve vozech, které splňují všechny současné požadavky na prvky pasivní i aktivní bezpečnosti, a současně jsou řádně připoutáni, případně sedí v náležitých a správně upevněných dětských autosedačkách.

"Rozhodli jsme se zopakovat jednu skutečnou dopravní nehodu, kterou zkoumali členové našeho oddělení Výzkum dopravní bezpečnosti, " řekl před začátkem pokusu Petr Kraus. Tedy muž, který ve Škodovce zodpovídá za veškeré nárazové testy a vůbec bezpečnost všech škodovek, které jsou uváděny do prodeje.

Yeti jel proti superbu

Na oltář vědy byly tentokrát položeny dva modely, které oba dostaly při nárazových testech organizace EuroNCAP nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení. Na místě zůstala stát Škoda Superb Combi a proti ní se rozjela Škoda Yeti.

"Ona reálná nehoda se stala tak, že řidič vozu jedoucí po rovině rychlostí devadesát kilometrů v hodině v důsledku mikrospánku přejel do protisměru, kde jelo další vozidlo. Jeho řidič se snažil nehodě zabránit tak, že intenzivně brzdil a zajel co nejvíce ke krajnici. Sice se mu podařilo vlastní vůz zastavit, ale přesto ho protijedoucí vůz jednou polovinou přídě čelně trefil," vysvětlil Kraus.

Ve stojícím vozidle (superbu) byly na předních sedadel figuríny simulující dospělé pasažery, vzadu seděly v příslušně dimenzovaných sedačkách dvě děti  (věk šest a tři roky). Proti se rozjížděl yeti a v něm opět dvě figuríny dospělých vpředu a dvou dětí (tříletého a rok a půl starého) vzadu.

Náraz šel na polovinu přídě

"Oba vozy jsou poháněny dvoulitrovým turbodieselovým motorem a mají šestistupňovou manuální převodovku. Vybaveny jsou maximálním počtem airbagů," seělil Kraus.

Zatímco normálně jsou při nárazových zkouškách v hale vozidla tažena  proti překážce na laně, v tomto případě poháněl yetiho jeho vlastní motor. Technici vozido nastartovali, zařadili třetí rychlostní stupeň a počáteční rychlost mu pomohl udělit roztlačující další superb. Aby se vozidlo strefilo přesně polovinou přídě do stojícího superbu, bylo naváděno kabelem, který ležel v dráze jeho pohybu.

Přestože jsme velký náraz čekali, jeho intenzita předčila očekávání. Vozidla se do sebe nejprve zanořila, pak se jejich předky nadzvedly, počaly se otáčet kolem své osy až od sebe vozy nakonec odskočily a po chvíli zůstaly stát. To vše provázené gejzírem odlétajících střepů skla a plastů.

Ochrana posádky téměř na sto procent

Když hasiči zamezili dalšímu úniku provozních kapalin a technici stáhli ze záznamových zařízení obou vozů potřebná data, mohli si vraky detailně prohlédnout i novináři. Přestože  předky obou vozů byly hodně rozbité, i oko laika mohlo vidět, že prostor pro posádku, kde byly už zase opět vyfouknuté oba čelní airgagy, zůstal v obou vozech bez viditelných změn.

Pozdě odpoledne jsme se pak dozvěděli i exaktní fakta o průběhu nehody. "Celý nehodový děj trval méně než půl sekundy. Podle metodiky EuroNCAP vůz superb splnil požadavky na ochranu dětí na 100 procent,  za ochranu dospělých by dostal 98,25 procenta z možných bodů. Ve voze yeti byly opět děti ochráněny stoprocentě a za ochranu dospělých by vůz obdržel hodnocení 99,94 procenta," sdělil Petr Kraus. Jedinými místy na těle figurín, které byly ohroženy zraněními, byly holeně předních cestujících.

Na hlavu figuríny řidiče působila v okamžiku nárazu síla 35 G a uprostřed vozu, v místech, které zůstává bez deformací, bylo naměřeno 28 G. Což jsou hodnoty, které by v lidském organismu, protože na něj působí jen velmi krátkou dobu, neměly nijak výrazně uškodit.

 

Právě se děje

Další zprávy