Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Autobianchi

Autobianchi A 111

Rok 1969 přinesl "modelovou smršť" firmy Autobianchi, kterou v té době již plně ovládal Fiat. Vedle malé A 112 nabídla automobilka model střední třídy A 111, rovněž s pohonem předních kol. Šlo o vůz, který se rodil jako Fiat 123 a nezapře podobu se souběžně vyvíjeným Fiatem 124. Ve vnitropodnikové konkurenci v Turíně zvítězila klasická koncepce Fiatu 124, alternativní typ však po úpravách přešel do Autobianchi.

Ačkoli byl relativně drahý a jeho poněkud konzervativní tvary neodpovídaly modernímu technickému řešení, na italském trhu slavil vůz A 111 značný úspěch. Jenže vzápětí se koncernu Fiat podařilo převzít prestižnější značku Lancia, jež také nabízela sedany s pohonem předních kol. Výroba typu A 111 proto skončila už v roce 1972.

 

Právě se děje

Další zprávy