Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Škoda Auto

Škoda 100/110

V roce 1969 měl premiéru i mladoboleslavský model Škoda 100/110 s motorem vzadu. Šlo v podstatě o inovaci automobilů Škoda 1000 MB a 1100 MB. Od "embéčka" z roku 1964 se novinka lišila výraznějšími hranami, vážnějším výrazem a využitím velkých rovných ploch, což velela dobová móda. Modernizací prošel rovněž interiér.

Z technického hlediska bylo největší změnou využití dvouokruhové brzdové soustavy, přičemž kola přední nápravy se dočkala účinnějších kotoučových brzd vyráběných v licenci britské společnosti Dunlop. Zároveň se snížil počet mazacích míst a zlepšila se pasivní bezpečnost.

Škoda 100/110 sehrála významnou roli v motorizaci Československa, na Západě se však kvůli své koncepci dostala do chřadnoucí části trhu, v níž se muselo bojovat hlavně cenou.

 

Právě se děje

Další zprávy