Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Sven Storbeck

Volkswagen 411 Variant

Sedany Volkswagen 411 se začaly vyrábět v roce 1968, o rok později přišlo praktické provedení Variant, čili kombi.

Díky tomuto typu nebyla Škoda jedinou značkou, jež před padesáti lety představila nový cestovní vůz s motorem vzadu. Model VW 411 Variant se vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1,7 litru měl ovšem vyšší ambice. Vedení skupiny Volkswagen doufalo, že přesvědčí bohatnoucí majitele "brouků", aby přesedli do velkého, přepychově vybaveného a moderně vyhlížejícího auta stejné značky i koncepce. Tento záměr příliš nevyšel, ale třídveřový Variant, který měl poměrně velké zavazadlové prostory vpředu i vzadu, se alespoň stal nejúspěšnější verzí špičkové modelové řady VW 411.

V podstatě šlo o poslední pokus nějaké západoevropské automobilky, jak udržet movitější rodiny u cestovních vozů s motorem vzadu.

 

Právě se děje

Další zprávy