Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
1978: Porsche 928, Cd 0.34
Také Porsche si jako malá automobilka s vyhraněnou klientelou mohlo dovolit odvážnou cestu. Tím spíše, že typ 928 znamenal odtržení od úspěšné tradice s motorem vzadu. Nekompromisně nízká příď, jíž byla podřízena i konstrukce motoru, se spolu s důsledně zaoblenou zádí podepsala pod činitelem odporu 0,34.
Navzdory své exkluzivitě se Porsche 928 hluboce zapsalo do vnímání designu a jeho vztahu k aerodynamice. Přímou inspiraci jeho radikálností přiznávají tvůrci mnoha pozdějších aut.