Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Tesla Motors

2012: Tesla Model S, Cd 0.26

Že Tesla Model S nepřekonala o třiadvacet let starší rekord Opelu Calibra, vyplývá právě z ohledů na posádku a zavazadla. Jinak ale pro snížení odporu vzduchu udělala všechno. Radiátory v přídi cloní žaluzie otevíraná podle potřeby, malé deflektory na spodku nárazníku odklánějí vzduch od předních kol, elektricky ovládané kliky dveří se po zavření schovají a kabina se v zadní části nejen snižuje, ale i zužuje. Pneumatické pérování při vyšších rychlostech spouští karoserii níž k vozovce, aby pod ni pronikalo méně vzduchu.

 

Právě se děje

Další zprávy