Porsche už dostalo motor z Volkswagenu, teď ho má ze Škodovky. Test SUV Macan

Porsche už dostalo motor z Volkswagenu, teď ho má ze Škodovky. Test SUV Macan
Technickým základem vozu je koncernová platforma MLB, kterou využívala i předchozí generace Audi Q5.
Zvenku jsou největší novinkou úzké zadní svítilny spojené svítící linkou. Vypadá to efektně. Oproti původnímu provedení záď výrazně prokoukla.
Příplatkovému vzduchovému podvozku nechybí ani speciální off-roadový režim. Nejlépe se ale Macan cítí na silnici. Zahanbit dokáže řadu na pohled sportovnějších aut.
Macan má ostřeji svažující se zadní sklo. Oproti SUV-kupé ve stylu BMW X4 je ale praktičtější.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
20. 2. 2019 6:03
Jako součást skupiny Volkswagen může slovutné Porsche snadno sáhnout po dílech, které používají ostatní koncernové značky. SUV Macan, menší brácha velkého Cayennu, je tím nejtypičtějším příkladem. Jeho technický základ vlastně vychází z předchozí generace Audi Q5 a po nedávné modernizaci ho pohání motor, který ve své podstatě můžete mít i ve Škodě Octavia. Macan je v tomto ohledu tak trochu následníkem kupé 924 z konce sedmdesátých let, které mělo pod kapotou čtyřválec z Volkswagenu.

Nutno však říct, že Macan nesází na žádný litrový motůrek. Přeplňovaný benzinový dvoulitr o výkonu 180 kilowattů pohání jak černé Porsche na obrázcích, tak vrcholnou sportovně laděnou Octavii RS.

Největší změny vzhledu přinesl facelift na zádi. Zadní svítilny jsou nižší, subtilnější a spojené linkou. Macan vypadá lépe než dříve.
Největší změny vzhledu přinesl facelift na zádi. Zadní svítilny jsou nižší, subtilnější a spojené linkou. Macan vypadá lépe než dříve. | Foto: Martin Přibyl

Byť se u Porsche jedná o základní verzi, asi si s takovou běžně nespojujete technické údaje uvádějící zrychlení z nuly na sto za 6,7 sekundy nebo nejvyšší rychlost 225 kilometrů za hodinu.

Čistě objektivně vzato je čtyřválcový dvoulitr pro Macan naprosto důstojnou pohonnou jednotkou. Má příjemný, byť ne zrovna uhrančivý zvuk, jde hezky do otáček, dynamicky nezklame a suverenitu začne ztrácet až ve vyšších rychlostech na dálnici.

Výtečné je rovněž sladění se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta zbytečně nepodřazuje po každém povelu plynovým pedálem, na dálnici raději využije točivý moment motoru v nízkých otáčkách.

Jakmile navíc začne s převody míchat, je naprosto blesková, ručička otáčkoměru po centrální stupnici létá, jako kdyby ji k tomu nebo onomu konci přitahoval magnet. Porsche také svou sportovnost nepotřebuje dohánět zbytečným cukáním, změny převodů probíhají naprosto plynule.

Palubní deska je nově orientována více na šířku. Působí elegantně, kvalitně a ergonomie je poměrně zdařilá.
Palubní deska je nově orientována více na šířku. Působí elegantně, kvalitně a ergonomie je poměrně zdařilá. | Foto: Martin Přibyl

Dvoulitr je rovněž o nezanedbatelných 150 000 korun levnější než šestiválec v Macanu S a s jedenáctilitrovou naměřenou spotřebou bude i úspornější. Což je možná o to důležitější, když Porsche již ve svých SUV nenabízí naftové motory a Macan není, na rozdíl od Cayennu, dostupný ani jako úsporný plug-in hybrid.

Jenže základnímu motoru tak trochu chybí emoce, zejména na dálnici působí Macan trochu ordinérně, nezáživně. Až se do hlavy dere otázka: Je to vážně Porsche?

Inu, je. Jasně, technický základ auta pochází z SUV od Audi, motor je z "plebejské" Octavie, ale pocit, který budete mít v každé zatáčce, je hodný ikonické sportovní značky. A to i když se jedná o SUV.

Kde začít? U komunikativního a tak akorát ostrého řízení s vyladěnou zpětnou vazbou? U skvěle dávkovatelných brzd? Nebo u tuhé karoserie a podvozku, díky nimž budete neustále informováni o dění pod koly, ale zároveň nebudete cvakat zuby na každém výmolu?

Výsledek je ten, že Macan jede tam, kam mu ukážete volantem, má spoustu přilnavosti, v zatáčkách se nenaklání a z formy ho nedostane ani řada navazujících oblouků, ve kterých se řada jiných SUV naklání jako opilec s několika promile v krvi. Snad jen na mokru musíte stopu v zatáčkách volit pečlivěji, ani Porsche nedokáže před fyzikálními zákony zavírat oči donekonečna.

Obrazovka navigace v přístrojovém štítu je na dnešní poměry malá. Rychloměr docela nepřehledný. Rychlost se naštěstí dá odečíst i z displeje v otáčkoměru.
Obrazovka navigace v přístrojovém štítu je na dnešní poměry malá. Rychloměr docela nepřehledný. Rychlost se naštěstí dá odečíst i z displeje v otáčkoměru. | Foto: Martin Přibyl

Projevu hodnému ostrého hatchbacku pomáhá důsledná práce, kterou inženýři v německém Stuttgartu strávili na ladění podvozku. Kromě vyššího podílu hliníkových součástí je zásadní změnou použití rozdílně širokých pneumatik na předních a zadních kolech.

Motor překvapivě v takových podmínkách dokáže držet krok. Stačí se držet druhého a čtvrtého převodového stupně, nebát se vysokých otáček a nešetřit ho. Převodovka vás podpoří svými rychlými reakcemi na povely kovovými pádly pod volantem a naopak, jakmile se dostanete k omezovači, tak odřazení nechá zcela na vás.

Daní za rychlost, s jakou Macan pokoří libovolnou českou okresku, je to, že když zpomalíte, tak to s ním tak snadné již není. Řízení je na manévrování při parkování poměrně těžké, komunikativní podvozek, ač se jedná o příplatkový vzduchový s možností změny světlé výšky, je pro jízdu po městě tuhý.

Přetlačítkovaný panel klimatizace vyžaduje zvyk. Chválíme ale možnost vypnout stop-start, aniž by se řidič musel nořit do menu na dotykovém displeji.
Přetlačítkovaný panel klimatizace vyžaduje zvyk. Chválíme ale možnost vypnout stop-start, aniž by se řidič musel nořit do menu na dotykovém displeji. | Foto: Martin Přibyl

Další ústupky v rámci každodenní použitelnosti Macanu jsou naštěstí již jen drobné. Zvyknout si budete muset snad jen na vyšší nakládací hranu kufru a nutnost ho otevřít buď klíčkem, nebo tlačítkem na řidičových dveřích.

Samotný zavazadlový prostor má ale obstojných 500 litrů, vzadu je dost místa (zejména na hlavu) a přední sedačky jsou perfektní. Pohodlně vás obejmou na dlouhých cestách i při řádění na okreskách.

Na rozdíl od nové generace Porsche 911 u Macanu při faceliftu neproběhl tak důsledný úklid tlačítek na středovém panelu. K ovládání klimatizace je jich stále až moc. Chvályhodné naopak je, že stop-start stále jde vypnout fyzickým tlačítkem.

Stejný jako u slavnějšího sourozence je ale palubní systém s 10,2" dotykovým displejem. Nabízí šikovné on-line služby včetně aktuálních informací o dopravě nebo předpovědi počasí a Macan si díky němu dokáže vyměňovat s dalšími auty i informace o nebezpečích na silnici.

Příjemné je, že tuto navigaci dostanete v ceně, která ani není na poměry Porsche nikterak závratně vysoká. Základní Macan je nejlevnější Porsche v nabídce a stojí 1 586 000 korun. To je jen o nějakých 130 000 korun dražší než odpovídající Audi Q5. Většinou jsme zvyklí na větší rozdíl.

Porsche Macan

Motor: benzinový turbo 4válec, 1984 cm3
Výkon: 180 kW v 5000 ot./min.
Točivý moment: 370 Nm při 1600 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,7 s
Kombinovaná spotřeba: 8,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1795 kg
Objem zavazadlového prostoru: 500 l
Cena od: 1 586 000 Kč

Na druhou stranu stejně jako u všech ostatních Porsche platí, že s autem "v základu" ze showroomu odjet chtít nebudete. Nutností je například připlatit přes 36 000 korun za parkovací senzory. Auto na obrázcích není naspecifikováno nikterak rozmařile (chybí mu třeba asistenční systémy - kdo by je u Porsche chtěl, že?) a přitom vyjde bez osmdesáti tisíc na dva miliony.

Jakmile se ale svezete, tak už prodejci neřeknete ne. Spíš to bude: "A nemůžeme ještě vyzkoušet ten Macan S se šestiválcem?"

 

Právě se děje

Další zprávy