V horkých dnech motoristé s oblibou parkují pod korunami stromů. Jenže ty často neposkytují stín po celý den - jakmile se slunce otočí, začne přes zavřená okna do interiéru pražit slunce a teplota v uzavřeném autě rychle stoupne.
Lidé se proto naučili okna svého auta zakrývat. Obvykle stříbrnou ochrannou fólií, která při správném umístění dokáže teplotu výrazně srazit. Nebo třeba jen bílým prostěradlem přehozeným přes přístrojovou desku. Jak uvádí zpráva německého autoklubu ADAC, i prostěradlo v interiéru je coby ochrana před sluncem "lepší než nic".
Autoklub provedl test, při kterém za horkého dne měřil povrchovou teplotu jednotlivých částí interiéru vozu. Ukázalo se, že bez jakékoliv tepelné ochrany překonal povrch volantu a některé kovové díly hranici 70 stupňů Celsia, při které už hrozí člověku popáleniny.
V testu ADAC se pak coby ochrana před sluncem nejlépe osvědčila tzv. poloviční garáž - tedy plachta, která zakrývá střechu vozu a všechna okna: dokázala srazit teplotu v interiéru na 43 stupňů. Jen o málo horšího výsledku dosáhla ochranná fólie umístěná vně vozu (45 stupňů), zatímco fólie umístěná uvnitř auta měla výsledek o čtyři stupně horší. Přesně padesát stupňů pak technici naměřili na přístrojové desce, přes kterou bylo přehozené bílé prostěradlo.
K testu autoklubu je dobré dodat, že se v něm neobjevila plachta zakrývající celé auto. Na teplotu v interiéru by patrně neměla žádný vliv, dokázala by ale lépe ochránit například 12V startovací baterii, které nedělá pobyt pod rozpálenou kapotou dobře. Když se totiž ke slunci přidá ještě zbytkové teplo od motoru, zadělá si motorista na problém, který se zpravidla projeví už následující zimu.
Zejména v jižních státech Evropy se lze běžně setkat s tím, že si motoristé u stojících aut zakrývají papírovým kartónem také pneumatiky. Jak redakci Aktuálně.cz potvrdila tisková mluvčí otrokovické společnosti Continental Barum Regina Feiferlíková, u moderních pneumatik je to zbytečné. "Největší problém pro degradaci zvulkanizované gumy je kyslík a ozon, čemuž nějaké zakrývaní nepomůže. Bočnicové směsi ovšem obsahují antidegradanty, konkrétně antioxidanty a antiozonanty, aby k tomu nedocházelo. Zakrývání pneumatik tedy nemá smysl," upřesňuje Feiferlíková.
S tímto názorem souhlasí i experti autoklubu ADAC, podle kterých si materiál pneumatiky poradí i s teplotami nad 30 stupňů Celsia. Problém však podle nich nastává, když se rozpálí povrch silnice.
"Asfalt se za slunečného počasí může zahřát až na 60 stupňů. Při jízdě vysokou rychlostí, kdy se pneumatiky vlivem zvýšeného tření zahřívají, jsou pak vystaveny enormním teplotám. Může se stát, že se za této situace uvolní části běhounu nebo se dokonce celý běhoun utrhne," píše se ve varování autoklubu. "Pokud auto nezvykle táhne ke straně nebo když zaznamenáte hluk od podvozku, ihned zastavte a zkontrolujte stav pneumatik," radí ADAC.
K této nebezpečné situaci dochází zejména u podhuštěných gum. Čím nižší je totiž tlak v pneumatice, tím větší je její styčná plocha na rozpáleném povrchu vozovky. Znamená to, že v takovém případě se zahřívá o to rychleji. Není nic výjimečného, když se guma v letních dnech rozpálí i na více než 100 stupňů.
Zejména v letních měsících je tedy dobré tlaku v pneumatikách věnovat zvýšenou pozornost, doporučené hodnoty jsou obvykle k nalezení na rámu dveří auta či na dvířkách k palivové nádrži. Do horkého počasí však experti radí zvýšit tlak o 0,2 baru. Měření manometrem však nesmí probíhat na slunci či po jízdě, kdy jsou hodnoty tlaku zkreslené.