Jak jezdí nejzelenější pneumatika světa? Zkoušíme obutí z PET lahví a slupek rýže

Martin Frei Martin Frei
4. 7. 2023 14:09
Pneumatiky jsou zvenku černé a budou i nadále. Vnitřní složení se ale mění v zájmu životního prostředí. Německá firma Continental chce v roce 2050 vyrábět pláště plně udržitelné. Nejnovější model UltraContact NXT je ze 65 procent vytvořený z obnovitelných, recyklovaných nebo certifikovaně šetrných materiálů. Přitom má nejlepší hodnocení ve valivém odporu, vnějším hluku i brzdné dráze na mokru.
Foto: Continental

"Rozjeďte to na devadesátku, a až budeme všemi čtyřmi koly na vodě, zadupněte brzdu do podlahy." Instruktor na pravém sedadle zní nezúčastněně, ale víc emocí není třeba. Úplně stačí, jaká síla nás vzápětí vymrští dopředu. Tři vteřiny, kdy doslova visíme v pásech, připadají jako půl minuty.

Předvádění nových pneumatik nebo brzd bývá intenzivní zážitek. Jejich vlastnosti nejlépe vyniknou právě při takových manévrech, jaké bychom si v běžném provozu raději ušetřili.

Výrobci ale při prezentacích stále častěji ukazují, že vysoké výkony nejsou překážkou šetrnosti k přírodě. Výjimkou nebyla ani letošní technologická přehlídka firmy Continental ve Frankfurtu nad Mohanem.

Testované pneumatiky UltraContact NXT dosahují nejlepšího hodnocení "A" ve valivém odporu, brzdění na mokru i vnějším hluku, přitom jsou z dnešní nabídky nejzelenější. Jako první na světě dosahují 65 procent materiálů považovaných za ekologicky šetrné.

Z toho 32 procent připadá na materiály obnovitelné. Pružnost pneumatice dodává pryskyřice z odpadu dřevařských závodů a papíren. Přilnavost za nízkých teplot a na mokru zlepšuje silikát získaný z popela rýžových slupek. Do obnovitelné skupiny patří také přírodní kaučuk. Jeho vlastnosti zůstávají stále nenahraditelné.

Recyklované složky tvoří pět procent pneumatiky. Patří sem ocel kordu a guma mechanicky oškrábaná ze starých pneumatik. Výztuhu tvoří polyesterová vlákna vytvořená z rozdrcených PET lahví.

Zbývajících 28 procent připadá na materiály splňující oběhovou certifikaci ISSC PLUS, která zaručuje využití recyklovaných surovin a snížení spotřeby primárních zdrojů. Sem patří syntetický kaučuk a saze.

Jako u všech podobných postupů je základní otázkou škálovatelnost. Použitých pneumatik a PET lahví pro získání gumy a polyesteru bude vždy víc než potřebných složek odpadu papíren. Do budoucna bude nutné zahrnout do výroby pneumatik mnohem víc udržitelných procesů a najít více zdrojů surovin.

Proto zatím Continental představil jen jeden takto pokročilý model a plnou obnovitelnost výroby plánuje až na rok 2050. Typ UltraContact NXT se ale bude dodávat ve všech devatenácti nejpoužívanějších rozměrech. A jeho vynikající provozní vlastnosti potvrzují, že citlivost k přírodě může jít ruku v ruce s užitkem pro zákazníka.

 

Právě se děje

Další zprávy