Praha - Ani pět měsíců po začátku velké rekonstrukce dálnice D1 nezajistilo Ředitelství silnic a dálnic vybudování provizorních příjezdových cest k dálnici pro policii a vozy hasičů a zdravotnických záchranářů.
"V mnoha případech nám to komplikuje situaci," řekl online deníku Aktuálně.cz ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Pokud se totiž v úseku, kde je provoz veden ve dvou zúžených jízdních pruzích, stane dopravní nehoda, okamžitě nastane zácpa a policie se nemůže k místu nehody rychle dostat.
Řešením by byl nájezd na dálnici z bočních příjezdových cest, což jsou především lesní a polní cesty. "V každém z opravovaných úseků je jich několik," uvedl Lerch. Ty by se však musely předem upravit tak, aby po nich mohlo projet běžné policejní vozidlo, tedy například octavie.
Nyní se musí policie k místu nehody zdlouhavě "probojovávat", nebo dokonce přijíždět z protisměru.
Slib, že cesty budou připraveny ještě před začátkem rekonstrukce, dal veřejnosti v rozhovoru pro Aktuálně.cz tehdejší generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Na otázku, co bude, když se na rekonstruované dálnici stane nehoda, odpověděl: "Pro záchranáře máme kromě standardních přístupových cest připraveny ještě další," řekl mimo jiné.
Dnes se k tomu ŘSD nezná a tvrdí, že zatím tyto náhradní cesty nebyly zapotřebí. "Náhradní příjezdové cesty pro integrovaný záchranný systém jsou potřeba až pro třetí etapu modernizace. To znamená při pokládce nového povrchu v době, kdy jedna polovina dálnice bude zcela uzavřena. "Při začátku třetí etapy budou náhradní příjezdové cesty pro záchranáře připraveny," sdělil Jan Studecký z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic.
U Velké Bíteše se má pracovat i v prosinci
Kvůli tomu, aby se kolony vzniklé po nehodě zkrátily a zmenšila se také doba potřebná na vyšetření nehody a odstranění havarovaných vozidel, by se náhradní přístupové cesty určitě hodily. "Na dvou ze čtyř rekonstruovaných úseků jsme totiž v období od května, kdy rekonstrukce D1 začala, do konce září zaznamenali oproti stejnému období loňského roku vyšší počet dopravních nehod. Jedná se o úseky mezi 66. - 75. kilometrem a mezi 104. - 112. kilometrem," informuje Sabina Burdová z Policejního prezidia.
Ve zbývajících dvou opravovaných úsecích (41. až 49. kilometr a 153. až 162. kilometr) se podle ní naopak počet nehod v porovnání s loňskými čísly snížil.
I když uzavírky budou pokračovat minimálně do konce listopadu a v úseku u Velké Bíteše dokonce i poté, ŘSD tvrdí, že plynulost dopravy by neměla být narušena.
"Zimní údržba bude na úseku Větrný Jeníkov - Jihlava, stejně jako na úseku Šternov - Psáře a Loket - Hořice prováděna standardně, neboť šířkové uspořádání uzavírek je zde provedeno tak, aby vyhovovalo zimní údržbě," uvedl pro Aktuálně.cz Jan Studecký.
Výjimkou je podle něho úsek Lhotka - Velká Bíteš. "Zhotovitel zde denně komunikuje se střediskem údržby v Domašově s tím, že žádá o vydání souhlasu s pokračováním uzavírky v režimu 2+1+1 s ohledem na aktuální výhled počasí na další den," vysvětlil Studecký.
V případě nepříznivého výhledu počasí bude podle něho vydán pokyn k ukončení uzavírky a spuštění provozu ve dvou standardních pruzích. Na tomto úseku se práce zdržely kvůli sporům o kvalitě podloží na rozšiřované krajnici.