Nová dálnice na Moravu nebude hotova ani za 10 let

Petr Holub
12. 11. 2013 6:15
Nejnovější plán dálnic do roku 2023. Česká dálniční síť nebude hotova ani za deset let.
Obrázek z dálnice D1. Její "sestra", po níž řidiči volají, nebude hotova ani za 10 let.
Obrázek z dálnice D1. Její "sestra", po níž řidiči volají, nebude hotova ani za 10 let. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Rusnokova vláda ve středu rozhodne, jaké silnice se postaví do roku 2023.

Na síť dálnic a rychlostních silnic mají být do deseti let napojeny Chomutov, Písek, Jaroměř, Svitavy, Přerov a Opava.

Zatím nevznikne rychlostní spojení mezi Prahou a Karlovými Vary nebo Českými Budějovicemi, nestihne se postavit druhá dálnice z Čech na Moravu, ani nebude propojena dálniční síť Česka a Rakouska.

Dostavby D1, R4 a R7

Úřednická vláda projedná ve středu dosud utajovaný návrh ministra dopravy Zdeňka Žáka, jak v příštích deseti letech utratit 250 miliard korun na stavbu nových silnic. Ministr navazuje na práci svých předchůdců Pavla Dobeše a Zbyňka Stanjury, kteří začali dokument psát už před dvěma lety.

Návrh se přitom drží strategie vlád z minulého desetiletí, neklade si žádný zásadní cíl a rozděluje většinu peněz na deset důležitějších staveb. Vedle nich by měl stát podpořit desítky menších projektů, zpravidla obchvatů okolo velkých měst.

V nadcházejících deseti letech budou dokončeny tři plánované čtyřpruhové silnice.  Už za pět let se dostaví poslední úsek D1 mezi Kroměříží, Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, velkou změnu však šoférům mířícím z Brna do Ostravy nepřinese, protože po čtyřpruhových silnicích mohli jezdit přes Olomouc už před patnácti lety. Dokončeno by mělo být zbylých pětatřicet kilometrů rychlostní silnice R4 z Prahy, posledních 42 kilometrů spojí Prahu s Chomutovem po silnici R7.

Do kategorie velkých staveb patří také prodloužení D11 o třiadvacet kilometrů, takže po ní bude možné za pět let jezdit nejen do Hradce Králové, ale až do Jaroměře. Na čtyři pruhy bude rozšířena silnice první třídy z Ostravy do Opavy, která se napojí na severní opavský obchvat.

Pražský okruh ani alternativa k D1 nebudou

Nebude dokončena jedna ze dvou nejvýznamnějších staveb, druhé spojení z Čech na Moravu, které by mohlo odlehčit přetížené D1.

Ministerský návrh počítá s tím, že do silnice R35 investuje třicet miliard, zato se však postaví do osmi let jen dvě třetiny z chybějícího stokilometrového úseku mezi Hradcem Králové a Mohelnicí. Z Opatovce u Svitav do Mohelnice se bude i nadále jezdit ve dvou pruzích.

Další klíčovou stavbou je severní obchvat Prahy, který by spojil severočeskou dálnici D8 s plzeňskou D5. V příštích deseti letech se však do něho investovat nebude. Pražský okruh má ovšem být doplněn desetikilometrovým úsekem mezi Běchovicemi a Říčany, který propojí rychlostní silnici R10 s brněnskou dálnicí.

Z Budějovic nejdřív do Lince

Vůbec nejvíc, celkem 35 miliard, bude stát investovat do sedmdesáti kilometrů jihočeské dálnice, která podle plánu konečně propojí Českou republiku s Rakouskem. Stavbaři by měli stihnout úsek z Veselí nad Lužnicí přes České Budějovice až k hraničnímu přechodu Dolní Dvořiště do roku 2021. Rakušané zřejmě stihnou navazující rychlostní silnici S10 do Lince ve stejném termínu, protože dnes jim zbývá k hranicím jen 14 kilometrů a čekají na postup prací na české straně.

Přesto tím nebude spojení Čech a Rakouska dokončeno. Dálnici D3 bude i za deset let chybět šedesátikilometrový středočeský úsek mezi Sudoměřicemi u Tábora a Prahou. Automobilisté na cestě z Lince do Prahy budou kromě toho mít k dispozici spojení přes Písek. S dvěma pruhy se budou muset za deset let spokojit v třicetikilometrovém úseku z Pištína do Písku.      

Žádost do Bruselu

Zatím není jisté, jestli se všechny stavby uskuteční, i když Rusnokův kabinet Žákův návrh schválí. Bude záležet na příštích vládách, jestli seženou každoročně na plánované stavby třicet miliard korun a jestli stavební úřady stihnou nové silnice schválit.

Klíčové slovo bude mít ještě Evropská komise, kterou chce vláda v letech 2014-2020 požádat o stomiliardový příspěvek. Evropská unie by měla dotovat pětadvaceti miliardami jihočeskou dálnici D3 a východočeskou silnici R35. Jednání o těchto dotacích začnou mezi Prahou a Bruselem až v příštím roce. 

 

Právě se děje

před 35 minutami

Hlídky zachránily 84 migrantů v Lamanšském průlivu

Hlídky vojenského námořnictva a francouzského četnictva zachránily v sobotu u pobřeží severní Francie 84 migrantů, kteří se na palubě čtyř plavidel pokoušeli překonat Lamanšský průliv a doplout do Británie. Ve dvou případech byly mezi trosečníky i ženy a děti.

Aktualizováno před 1 hodinou

AfD připravuje v Drážďanech volební program, v ulicích jsou demonstranti

Německo, ale normální. S takovým sloganem vstupuje Alternativa pro Německo do kampaně před zářijovými parlamentními volbami. 600 delegátů na víkendovém sjezdu v Drážďanech připravuje volební program. Původně měli vybrat i volební lídry, nakonec o nich ale budou hlasovat místo delegátů členové. 

Od rána se v saské metropoli konají proti AfD demonstrace, žádné střety s policií a ani násilnosti zatím hlášeny nejsou. 

Strana se kromě vnitřních třenic potýká s úbytkem příznivců na západě Německa. V březnových zemských volbách v Porýní-Falci a Bádensku-Württembersku strana přišla o třetinu voličů. Na východě Německa, konkrétně v Sasku, Sasku-Anhaltsku a Durynsku, zůstává AfD stále silná, dokonce se jí daří nové příznivce získávat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy