Podle mluvčího svazu Petra Horáka je stáří automobilů na českých silnicích jedno z nejvyšších ze všech evropských zemí a tempo jeho stárnutí se v covidových letech 2020 a 2021 zrychlilo. Přesto je možné pozorovat jisté indicie, které mohou napovídat, že se nepříznivý trend pomalu otáčí.
Jedním z ukazatelů může být rozdíl mezi počtem registrovaných nových aut a počtem ojetých vozů dovezených individuálně. Ten byl v loňském roce 67 509 kusů ve prospěch nových automobilů, a je tak nejvyšší od roku 2019, kdy byl 72 654 kusů.
"Svou roli by mohl sehrát fakt, že aktuálně je na trhu dostatek nových vozů a celá řada výrobců přichází se zvýhodněnými cenami, což by kupující mohlo motivovat k nákupu nového vozu namísto ojetiny," podotkl Horák.
Řada lidí si podle něj také spočítala, že se jim vyplatí provozovat bateriový elektromobil. A vzhledem k tomu, že výrobci dávají na trakční baterii dlouhé záruční lhůty, je u českých řidičů patrný zájem o mladé ojeté elektromobily. Ty pak nahrazují druhý nebo třetí vůz v rodině, což je ve většině případů dosluhující již dříve pořízený automobil se spalovacím motorem.
Naopak stagnující průměrné stáří dovážených vozů okolo 10,5 roku přirozené obměně, a tedy i udržování nízkého průměrného stáří osobních automobilů na českých silnicích podle Horáka příliš neprospívá. "Rychlejší obměna, a tedy v konečném důsledku omlazení vozového parku na českých silnicích se nesetkává prakticky s žádnou propracovanou dlouhodobou podporou ze strany státu, jak je tomu v zemích, s výrazně mladším vozovým parkem," dodal.
Nejstarší kategorií vozidel v Česku zůstávají motocykly s průměrem téměř 34,5 roku. Jejich počet se loni zvýšil o 38 tisíc na 1,326 milionu. Naopak nejmladší kategorií jsou dodávková auta s průměrem 14,6 roku.