Test odkryl nebezpečné kabriolety. Nejhůř dopadl golf

Radek Pecák Radek Pecák
4. 6. 2014 11:20
ADAC otestoval Opel Cascada, Renault Mégane CC, VW Golf Cabriolet a Peugeot 308 CC. Poslední dva vozy neprošly.
ADAC otestoval vozy, které patří k nejprodávanějším ve své kategorii.
ADAC otestoval vozy, které patří k nejprodávanějším ve své kategorii. | Foto: ADAC

Pokud jste vysoké postavy, neměli byste si raději vůbec sedat do kabrioletu, dokonce ani těch moderních.

Vyplývá to z výsledku crash testu organizovaného německým autoklubem ADAC za spolupráce dalších evropských autoklubů.

ADAC nechal převrátit čtyři vozy, které spadají do kategorie nižší střední až střední třída. Dva z nich – Opel Cascada a Renault Mégane CC - obstály bez větších výhrad, ochrana cestujících ve Volkswagenu Golf Cabriolet a Peugeotu CC je podle zprávy ADAC doslova šokující.

Automobily byly při testu obsazené čtyřmi figurínami.
Automobily byly při testu obsazené čtyřmi figurínami. | Foto: ADAC

„Ochranu cestujících lze hodnotit pouze jako 'dostatečnou', což je na školské stupnici čtyřka. Tři ze čtyř cestujících měli přímý kontakt hlavy s vozovkou. A sloupek se deformuje velmi silně, takže cestujícím vpředu to nabízí jen málo prostoru při převrácení pro přečkání havárie bez následků,“ uvádí se v pasáži věnované golfu cabrio. Informace sdělovacím prostředkům poskytl tuzemský automotoklub ÚAMK.

Pravděpodobnost úmrtí je vysoká

A-sloupek golfu cabrio byl při testu silně deformován. Na straně řidiče o 8 cm a na straně spolujezdce o 15 cm směrem dolů. „Z tohoto důvodu musíme mluvit o nestabilní ochraně předních cestujících,“ uvádí ÚAMK.

U golfu cabrio, přestože má systém ochrany při převrácení, jsou podle výsledků testu cestující jen mírně chráněni. Vzadu například nejsou přepínače bezpečnostních pásů a podpěry systému ochrany při převrácení jsou velmi tenké.

Všechny testované automobily mají vzadu ochranné prvky, které pyrotechnické patrony aktivují v okamžiku začátku převracení vozu. Některé však jsou poměrně tenké.
Všechny testované automobily mají vzadu ochranné prvky, které pyrotechnické patrony aktivují v okamžiku začátku převracení vozu. Některé však jsou poměrně tenké. | Foto: ADAC

„Je šedesátiprocentní pravděpodobnost, že při nehodě tohoto vozu, při níž se automobil převrátí přes střechu, utrpí lidé uvnitř vážné zranění, nebo dokonce budou usmrceni,“ uvedl mluvčí tuzemského autoklubu Petr Vomáčka. "Obvykle dojde ke stržení vazu a těžkému poranění lebky," upřesňuje.

Největší nebezpečí hrozí spolujezdci vedle řidiče a také osobě, která sedí ve druhé řadě za tímto sedadlem.

Další výsledky

Podobné je to podle Vomáčky i v případě Peugeotu 308 CC. „Deformace sloupku je mírná a není znatelné omezení světlé výšky. Nicméně cestující zažijí zvýšené riziko úrazu,“ shrnuje.

Crash test se prováděl na zařízení, které simuluje převrácení přes boky vozidla v rychlosti padesát kilometrů v hodině.
Crash test se prováděl na zařízení, které simuluje převrácení přes boky vozidla v rychlosti padesát kilometrů v hodině. | Foto: ADAC

I když ani cestující v Renaultu Mégane a Opelu Cascada CC nejsou při převrácení těchto vozů zcela v bezpečí, odborníci konstatovali, že ochranu lidí v nich lze hodnotit stupněm „dobrý“ (druhý nejlepší z pěti). I v Opelu Cascada se sice hlava cestujících vpředu může dostat do kontaktu s vozovkou, nicméně díky dobře fungujícím pásům by byly následky poměrně malé. Hlavy zadních cestujících se pak kontaktu s vozovkou vyhnou úplně.

Renault Mégane CC měl po testu deformován rám čelního skla po celé délce. Šlo o jeho snížení v rozsahu 5-7 centimetrů. I v něm je tedy možný kontakt hlav předních cestujících s vozovkou. V tomto dílčím hodnocení byl tedy Mégane CC hodnocen pouze jako uspokojivý. „Zato příkladné jsou opěry systému pro ochranu při převrácení za zadními sedačkami. Zaručují velkou vzdálenost hlav cestujících od vozovky,“ konstatuje se ve zprávě.

Čím vyšší, tím větší riziko

Petr Vomáčka navíc upozorňuje, že při testech byly použity standardní figuríny, které se používají při crash testech. To znamená, že na místě řidiče seděl muž s výškou 175 centimetrů a váhou 77 kilogramů.

„S vyšší tělesnou výškou se riziko zranění v takovém voze logicky zvyšuje,“ dodává. Doporučit proto lze, aby si lidé ty sedačky, které to umožňují, nastavovali do co možná nejnižší pozice.

Aktuálně.cz požádalo o vyjádření mluvčí automobilek Peugeot a Volkswagen. Zatím výsledky nijak nekomentovali. „Vyžádáme si kompletní výsledky testu a pak vydáme stanovisko,“ informovala mluvčí českého zastoupení Peugeotu Radka Matthey.  

 

Právě se děje

Další zprávy