Po brexitu další rána pro britský autoprůmysl: Honda chce zavřít továrnu ve Swindonu

Martin Přibyl ČTK Martin Přibyl, ČTK
19. 2. 2019 10:25
Britský autoprůmysl se dostává do nesnází. Japonská automobilka Honda dnes oznámila svůj záměr zavřít v roce 2021 továrnu ve Swindonu. Vloni přitom v Británii vyrobila přes 160 000 aut, což představuje asi deset procent celé autoprodukce ve Spojeném království (vloni 1,52 milionu vozů). O práci by mělo přijít na 3500 lidí. Návrh firmy ještě musí schválit odbory.
Výroba Hondy Civic v britském Swindonu. Hatchback odsud míří do celého světa.
Výroba Hondy Civic v britském Swindonu. Hatchback odsud míří do celého světa. | Foto: Honda

Podle oficiálního vyjádření automobilky není hlavní příčinou k uzavření továrny brexit ani nejistota s ním spojená. Důvodem je restrukturalizace výroby spojená s nástupem elektromobility. Honda chce svoje auta vyrábět v místech, kde očekává největší objem produkce.

Podle britského poslance Justina Tomlinsona chce Honda svoji výrobu konsolidovat v Japonsku. Stejný osud jako Swindon by měl podle něj potkat turecký závod, kde se vyrábí Civic sedan.

Podle webu AutoExpress se od prvního února letošního roku v rámci dohody mezi Evropskou unií a Japonskem budou postupně snižovat desetiprocentní dovozová cla, která dosud platila na auta dovážená ze země vycházejícího slunce. Japoncům tak odpadne jeden z důvodů, proč vyrábět auta pro Evropu v Evropě.

Ve Swindonu se v současné době vyrábí hatchback Civic a SUV CR-V. Oba vozy se ve velké míře vyvážejí do kontinentální Evropy. Vloni se Hondě podařilo na starém kontinentě podle údajů JATO Dynamics prodat 42 308 hatchbacků Civic (meziročně o osm procent více) a 27 337 CR-V (o osmnáct procent méně). Další modely Honda do Evropy dováží z dalších závodů, například crossover HR-V pochází z Mexika.

Továrna ve Swindonu byla otevřena v roce 1985, motorárna tam funguje od roku 1989. V závodě se za celou jeho historii vyráběla celá řada dalších modelů, včetně sedanu Accord. Honda do něj za celou dobu investovala 1,5 miliardy liber, tedy asi 44 miliard korun.

Honda se spolu s japonskými konkurenty Toyota a Nissan podílí na celkové výrobě aut v Británii téměř polovinou. Nissan začátkem února oznámil, že zrušil plány na výrobu nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v továrně v britském Sunderlandu.

Firma sice uvedla, že za tímto rozhodnutím stojí podnikatelské důvody, zároveň však poukázala na problémy spojené s nejistotou kolem budoucích vztahů Británie s EU. Uvedla rovněž, že plány na investice do výroby nových verzí vozů Juke a Qashqai v sunderlandském závodě zůstávají beze změny.

Americká automobilka Ford Motor tento měsíc podle médií sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila přípravy na přesun výroby z Británie. Ford v Británii provozuje dvě továrny na výrobu motorů. Ve vyjádření zaslaném agentuře Reuters firma uvedla, že brexit bez dohody by byl pro její výrobní aktivity v Británii katastrofou.

 

Právě se děje

Další zprávy