Podobně jako ledničky nebo pračky musí od listopadu 2012 nést všechny pneumatiky pro osobní auta a dodávky speciální štítek. Kromě vlivu na spotřebu paliva, tedy valivého odporu pneumatiky, je na něm hodnocena i přilnavost na mokru a také hlučnost pláště. Od příštího května se v tomto povinném nálepkování chystají změny. Povinného štítkování se tak například dočkají pneumatiky pro nákladní vozidla. Dosud pro ně neplatilo.
Pro běžné řidiče důležitější novinkou je ale změna v hodnocení. Zatím za svůj valivý odpor a přilnavost na mokru dostávaly pneumatiky hodnocení A až G, kdy A bylo nejlepší a G nejhorší. Písmeno D však zůstávalo neobsazeno a z "céčka" se šlo rovnou na "éčko". Nově bude právě E nejhorší známkou, pneumatiky stávající kategorie E se přesunou do D a všechny horší spadnou pod "nové E".
Pro lepší představu o změně hodnocení v následující tabulce najdete podmínky k udělení známky za valivý odpor u pneumatik kategorie C1 pro osobní vozy:
Známka |
Starší předpis |
Nový předpis |
A |
≤ 6,5 |
≤ 6,5 |
B |
6,6-7,7 |
6,6-7,7 |
C |
7,8-9,0 |
7,8-9,0 |
D |
neobsazeno |
9,1-10,5 |
E |
9,1-10,5 |
≥ 10,6 |
F |
10,6-12,0 |
neobsazeno |
G |
≥ 12,1 |
neobsazeno |
Hodnoty součinitele valivého odporu RRC v kg/t.
Zmatky ve změně označení kritizuje rakouský autoklub ÖAMTC. Nelíbí se mu, že nedošlo ke zpřísnění hodnocení (podmínky pro udělení známek A, B a C zůstávají naprosto stejné), případně k zavedení známek jako A+ a A++ pro obzvlášť bezpečné nebo úsporné pneumatiky. Naopak rozdíly mezi nejhoršími gumami se mažou, protože všechny spadnou pod hodnocení E.
Za zbytečnost pak autoklub označuje dva nové prvky na etiketě - symbol sněhové vločky uvnitř horského masivu ukáže splnění podmínek normy pro přilnavost na sněhu, symbol zasněženého, zledovatělého horského štítu ukazuje na splnění podmínek pro přilnavost na ledu. První symbol je podle autoklubu již vyveden na bočnici zimní pneumatiky a ten druhý pro střední Evropu není příliš relevantní.
S ohledem na ekologii pak Evropská unie v budoucnu chce na štítku zavést ještě hodnocení životnosti plášťů. To by mohlo být dobrým vodítkem pro kupujícího, protože bude moci odhadnout, jak dlouho mu pneumatiky vydrží. Kromě toho si od rozšířeného hodnocení zákonodárci slibují menší vliv pneumatik na životní prostředí. Konkrétně na tvorbu prachu a částeček mikroplastů při otěru plášťů.
Během příštího května ale nové hodnocení na samolepkách bude ještě chybět. V nařízení je jasně uvedeno, že bude zapotřebí nejprve vyvinout správnou měřicí a hodnoticí metodiku. "Hodnocení životnosti by pro výrobce nemělo být příliš drahé, jinak hrozí, že bude zbytečně zvyšovat cenu pneumatik," varuje Friedrich Eppel, expert autoklubu ÖAMTC.
Co Eppel naopak kvituje, je nová povinnost pro internetové prodejce, štítek bude muset být povinně k vidění i v internetových obchodech, ne jen v kamenných prodejnách a pneuservisech. Na štítku bude také QR kód, pomocí nějž půjde vyvolat záznam pneumatiky ve výsledkové databázi a ověřit si, že se daný štítek skutečně vztahuje k prodávaným plášťům.
Ze vzniku databáze má obavy evropská asociace výrobců pneumatik ETRMA. Na trhu je podle ní na 120 000 typů pneumatik a údaje o všech bude nutné včas do databáze nahrát.
"Máme obavy z toho, že nebude dostatek času na zajištění plynulého přechodu k novému hodnoticímu systému," říká generální sekretářka ETRMA Fazilet Cinaralpová. Evropské instituce budou podle něj muset včas systém připravit a výrobci se do něj budou muset efektivně zapojit.
"U nás začal před několika týdny pracovat projektový tým, který celou záležitost řeší, aby byl zaručen plynulý přechod k novým štítkům a od 1. května 2021 naše produkty odpovídaly platným zákonům," popisuje aktuální situaci Magda Nagy z otrokovického Continentalu Barum. Příslušné nařízení EU přitom již jen čeká na podpis, aby mohlo od příštího května platit.