Test - Renault se téměř nikdy při prezentaci svých novinek neopomine pochlubit, jak velký důraz klade na aktivní i pasivní bezpečnost.
To ale zřejmě platí, jak se alespoň nyní ukázalo, pouze pro osobní vozy - pro užitkové už výrazně méně.
Právě osobní verze dodávky Renault Trafic totiž získala při posledních nárazových testech nezávislé instituce EuroNCAP pouze dvě z možných pěti hvězdiček.
EuroNCAP testovala šest v Evropě hojně rozšířených osobních dodávek. Jedna (zmíněný Renault Trafic) si ze zkoušek odváží pouze dvouhvězdičkové vysvědčení. Čtyři (Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Hyundai H-1) získaly po třech hvězdičkách. A pouze Ford Transit má všech pět a ještě pochvalu navrch.
Videa z nárazových testů na stránce euroncap.com dokazují, že při čelním nárazu čtyřicetiprocentní částí přídě do deformovatelné překážky v rychlosti 64 kilometrů v hodině jsou cestující na předních sedadlech podstatně hůře chráněni než v moderních osobních autech. Ostatně je to i logické - dodávce prostě chybí dlouhá příď s motorem.
Přesto se řešení nalézt dá, jak to ukázali inženýři Fordu. I za ochranu dospělých získal transit 84 procent možných bodů, přičemž všichni ostatní ve stejné zkoušce získali od 55 do 59 procent bodů. Nejméně získal výrobek korejského koncernu Hyundai.
Pozor na náraz zezadu
V pěti ze šesti testovaných vozů - opět s výjimkou Fordu - by řidič i spolujezdec při čelní srážce utrpěli zranění trupu a stehen, protože ochrana těchto částí je velmi malá.
Řidič i spolujezdec na předním sedadle by se v osobních dodávkách měli velice bát nárazu zezadu. Konstrukce sedadel a opěrky hlavy v nich prakticky vůbec nechrání krční páteř.
S ochranou dětských pasažerů v autosedačkách připoutaných na druhé řadě sedadel už to všech testovaných autech není tak zlé. Vítězem kategorie se s devíti desetinami možných bodů stal opět Ford Transit, nejhorší výsledek byl zisk 75 procent bodů u Hyundaie. Tento vůz ovšem ještě horší celkové hodnocení zachránil relativně slušným výsledkem při zkoušce srážky s chodcem a také si po fordu připsal druhý největší počet bodů za instalované bezpečnostní asistenční systémy.
Naopak na to, že nemá elektronický stabilizační systém, omezovač rychlosti a připomínač nezapnutého bezpečnostního pásu se vztahuje pouze k místu řidiče, doplatil společně s výsledkem testu srážky s chodcem Renault Trafic. Za bezpečnostní asistenty získal pouze 14 procent z možných bodů a za výsledek crash testu chodce jen 28 procent bodů. Nicméně, v rámci objektivity je třeba dodat, že za samotný čelní náraz i boční náraz a body započítané z těchto dvou dílčích testů za ochranu předních cestujících by i Renault měl nárok na pět hvězdiček, a to přesto, že testovaný vůz neměl ani airbag spolujezdce, natož airbagy boční. Přitom v Česku se tato dodávka prodává s výrazně lepší bezpečnostní výbavou.
Ford je horkou novinkou
V souvislosti s výsledkem konkurentů velmi vyniká hodnocení nového Fordu Transit. Poprvé v historii dokonce došlo k tomu, že cenu Euro NCAP Advanced, udělovanou za mimořádný přínos k bezpečnosti automobilů, získala technologie nabízená jako výbava pro užitkové vozy.
Transit má v této kategorii vozů ojedinělý bezpečnostní asistent upozorňující na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu a také jeho multimediální systém SYNC umožňuje po těžké havárii samočinné tísňové volání vozu na operační středisko záchranářů. Zdravotníci, policisté i hasiče současně obdrží GPS souřadnice s přesným umísněním vozu.
Kromě toho je karoserie tohoto vozu z více než 40 procenty tvořena různými druhy vysokopevnostní oceli. Během vývoje prodělal Transit Custom přes 4500 simulovaných a 30 skutečných bariérových zkoušek.
"Tak dobrou ochranou cestujících i chodců Ford Transit Custom bezpochyby nastavuje vysoký standard," řekl po zkouškách Michiel van Ratingen, generální sekretář Euro NCAP.
"Testování automobilů této kategorie představuje pro Euro NCAP nový směr a je potěšující, že zákazníci toužící pořídit si pětihvězdičkový vůz této velikosti tak nyní mohou učinit," dodává.