Elektromobily a autonomní vozy změní od podlahy to, jak dnes auta vypadají, říká designér VW a Škody

ČTK ČTK
7. 8. 2018 15:12
Peter Olah, který pochází ze Slovenska, pracuje jako designér v koncernu Volkswagen. Je toho názoru, že nové technologie jako pohon na elektřinu a autonomní řízení zásadně promění to, jak auta po celá desetiletí vypadají.
Peter Olah mimo jiné navrhl také poháry pro vítěze Tour de France.
Peter Olah mimo jiné navrhl také poháry pro vítěze Tour de France. | Foto: René Volfík/Economia

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský reprezentant Peter Olah. Je už 16 let designérem koncernu Volkswagen, kde pracoval na automobilech Volkswagen, Audi, Lamborghini, ale hlavně Škoda. Podle Olaha lze změny v designu klasických aut očekávat už s rozvojem elektromobilů a autonomních vozů.

"Elektrický pohon ruší potřebu motoru a prostoru pro něj, protože může být přímo v nápravách. Může tedy zmizet klasické rozložení motor-kabina - zavazadlový prostor," řekl Olah v rozhovoru s ČTK. Autonomní jízda, která už se ve světě zkouší, umožní dělat za jízdy úplně jiné věci než řízení. Auto se stane obytným prostorem, a může se tedy i v interiéru výrazně proměnit.

Další věc, která může podle Olaha ovlivnit podobu automobilů, je sdílená jízda. "Hrozí, že lidé začnou ztrácet citový vztah k autům - když ho sdílím, už není úplně moje, a je mi tedy trošku jedno, jak vypadá. Lidé mohou auta přestat vnímat jako symbolickou hodnotu nebo vyjádření svého charakteru.

Budeme si muset jako designéři dávat pozor, aby se auta nestala v budoucnosti anonymními, ale abychom stále dokázali zařídit, že po nich budou lidé dále toužit jako po produktech," říká.

Dnes je pro čtyřicetiletého Slováka jeho práce splněným dětským snem. Do aut byl zapálený i jeho otec a pokud by tehdy bylo možné tento obor studovat, byl by prý určitě automobilovým designérem. Autům se věnoval celý život a svého syna k nim vedl.

Jako obor se automobilový design začal studovat na vysokých školách až v 80. letech minulého století. "Původně byli automobiloví designéři prostě konstruktéři. První auta, ikonická Porsche 911 nebo některé modely Ferrari navrhli esteticky nadaní konstruktéři," připomíná Olah. I při jeho prvním nástupu do Škody Auto ještě tým tvořili s konstruktérem třeba sochaři nebo grafici.

Design zažívá v posledních letech boom. Ale zatímco tvůrci nábytku, skla či oděvů jsou často celebritami, ti, kdo navrhují podobu automobilů, jsou často skryti. "Automobil netvoří jeden designér, dnes jsou to týmy designérů, ve spolupráci s počítačovými modeláři, konstruktéry.

Navrhnout automobil není jako navrhnout novou židli, PET lahev, vázu. Auto jeden designér na dnešní úrovni navrhnout nezvládne," vysvětluje Olah.

Peter Olah s trofejí pro Tour de France.
Peter Olah s trofejí pro Tour de France. | Foto: Preciosa

Sám vystudoval průmyslový design a začal studovat interiérovou architekturu. S návrhy designu aut obesílal soutěže, díky jedné získal první stáž v Mladé Boleslavi ještě za studií. Věnoval se i grafickému designu a sklu.

"Všechny ty věci tvoří můj komplexní zásah do designu a jedna od druhé mi pomáhá si odpočinout," říká designér, který navrhl například i trofej pro vítěze Tour de France.

Olahovi se příliš nelíbí nostalgie po desetiletí starých vozech, kdy designéři měli více volnou ruku a automobily navrhovali jako umělecká díla a svoji prezentaci. "Dnes se snažíme vytvořit komplexní produkt," říká.

Do práce automobilového designéra dnes podle něj daleko více promlouvají nároky na bezpečnost, ekonomika, konstrukce auta. "Pojišťovny třeba velmi tlačí na to, aby se při případné havárii zničily jen určité části, aby se daly nahradit… ne všechno, co si vysníme, je dovolené," popisuje práci designéra.

Důležitý aspekt, který se do jeho tvorby projevuje, je podle něj i dosažitelnost auta pro zákazníka - automobil dnes chce mít každý.

I z některých zmíněných důvodů se automobily začaly do velké míry unifikovat. "Myslím ale, že teď je už znovu vidět, že se každá z automobilových značek snaží odlišit se od ostatních a dát autu charakter. Co znamená krása, je v dnešní době velmi individuální, platí to stejně jako pro kterýkoli jiný designový objekt," říká Olah.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 6 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).

Další zprávy