Elektromobily a autonomní vozy změní od podlahy to, jak dnes auta vypadají, říká designér VW a Škody

ČTK ČTK
7. 8. 2018 15:12
Peter Olah, který pochází ze Slovenska, pracuje jako designér v koncernu Volkswagen. Je toho názoru, že nové technologie jako pohon na elektřinu a autonomní řízení zásadně promění to, jak auta po celá desetiletí vypadají.
Peter Olah mimo jiné navrhl také poháry pro vítěze Tour de France.
Peter Olah mimo jiné navrhl také poháry pro vítěze Tour de France. | Foto: René Volfík/Economia

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský reprezentant Peter Olah. Je už 16 let designérem koncernu Volkswagen, kde pracoval na automobilech Volkswagen, Audi, Lamborghini, ale hlavně Škoda. Podle Olaha lze změny v designu klasických aut očekávat už s rozvojem elektromobilů a autonomních vozů.

"Elektrický pohon ruší potřebu motoru a prostoru pro něj, protože může být přímo v nápravách. Může tedy zmizet klasické rozložení motor-kabina - zavazadlový prostor," řekl Olah v rozhovoru s ČTK. Autonomní jízda, která už se ve světě zkouší, umožní dělat za jízdy úplně jiné věci než řízení. Auto se stane obytným prostorem, a může se tedy i v interiéru výrazně proměnit.

Další věc, která může podle Olaha ovlivnit podobu automobilů, je sdílená jízda. "Hrozí, že lidé začnou ztrácet citový vztah k autům - když ho sdílím, už není úplně moje, a je mi tedy trošku jedno, jak vypadá. Lidé mohou auta přestat vnímat jako symbolickou hodnotu nebo vyjádření svého charakteru.

Budeme si muset jako designéři dávat pozor, aby se auta nestala v budoucnosti anonymními, ale abychom stále dokázali zařídit, že po nich budou lidé dále toužit jako po produktech," říká.

Dnes je pro čtyřicetiletého Slováka jeho práce splněným dětským snem. Do aut byl zapálený i jeho otec a pokud by tehdy bylo možné tento obor studovat, byl by prý určitě automobilovým designérem. Autům se věnoval celý život a svého syna k nim vedl.

Jako obor se automobilový design začal studovat na vysokých školách až v 80. letech minulého století. "Původně byli automobiloví designéři prostě konstruktéři. První auta, ikonická Porsche 911 nebo některé modely Ferrari navrhli esteticky nadaní konstruktéři," připomíná Olah. I při jeho prvním nástupu do Škody Auto ještě tým tvořili s konstruktérem třeba sochaři nebo grafici.

Design zažívá v posledních letech boom. Ale zatímco tvůrci nábytku, skla či oděvů jsou často celebritami, ti, kdo navrhují podobu automobilů, jsou často skryti. "Automobil netvoří jeden designér, dnes jsou to týmy designérů, ve spolupráci s počítačovými modeláři, konstruktéry.

Navrhnout automobil není jako navrhnout novou židli, PET lahev, vázu. Auto jeden designér na dnešní úrovni navrhnout nezvládne," vysvětluje Olah.

Peter Olah s trofejí pro Tour de France.
Peter Olah s trofejí pro Tour de France. | Foto: Preciosa

Sám vystudoval průmyslový design a začal studovat interiérovou architekturu. S návrhy designu aut obesílal soutěže, díky jedné získal první stáž v Mladé Boleslavi ještě za studií. Věnoval se i grafickému designu a sklu.

"Všechny ty věci tvoří můj komplexní zásah do designu a jedna od druhé mi pomáhá si odpočinout," říká designér, který navrhl například i trofej pro vítěze Tour de France.

Olahovi se příliš nelíbí nostalgie po desetiletí starých vozech, kdy designéři měli více volnou ruku a automobily navrhovali jako umělecká díla a svoji prezentaci. "Dnes se snažíme vytvořit komplexní produkt," říká.

Do práce automobilového designéra dnes podle něj daleko více promlouvají nároky na bezpečnost, ekonomika, konstrukce auta. "Pojišťovny třeba velmi tlačí na to, aby se při případné havárii zničily jen určité části, aby se daly nahradit… ne všechno, co si vysníme, je dovolené," popisuje práci designéra.

Důležitý aspekt, který se do jeho tvorby projevuje, je podle něj i dosažitelnost auta pro zákazníka - automobil dnes chce mít každý.

I z některých zmíněných důvodů se automobily začaly do velké míry unifikovat. "Myslím ale, že teď je už znovu vidět, že se každá z automobilových značek snaží odlišit se od ostatních a dát autu charakter. Co znamená krása, je v dnešní době velmi individuální, platí to stejně jako pro kterýkoli jiný designový objekt," říká Olah.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Zemřel herec Derek Fowlds, tajemník ze série Jistě, pane ministře

Ve věku 82 let zemřel dnes britský herec Derek Fowlds, jehož v Čechách znali diváci zejména z televizních sitcomů Jistě, pane ministře a Jistě, pane premiére. Podle serveru BBC zemřel dnes ráno v nemocnici v jihoanglickém městě Bath na zápal plic.

"Dnes odešel drahý kolega… Derek Fowlds byl opravdu milý člověk a fantastický herec… soustrast jeho rodině i přátelům, byl skutečná legenda," komentoval úmrtí na twitteru herec Larry Lamb.

Fowlds se narodil 2. září 1937 v Londýně. Hercem podle svých slov ani být nechtěl. "Chtěl jsem být fotbalista," vzpomněl ve své autobiografii z roku 2015. Když ale v jedné školní hře z jeviště uslyšel smích publika, rozhodl se pro herectví.

Fowlds začínal na divadle ve West Endu, od 60. let se objevil i v několika filmech, ale více se proslavil až rolí ministerského tajemníka Bernarda Woolleyho z kultovní satiry z osmdesátých let nazvané Jistě, pane ministře a další série Jistě, pane premiére.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Americký soud zamítl žalobu mládeže na vládu kvůli klimatické politice

Federální odvolací soud ve Spojených státech v pátek zamítl žalobu proti klimatické politice vlády, kterou vznesla skupina dětí a dospívající mládeže. Informovala o tom agentura Reuters, podle které je to tvrdá rána tomuto významnému případu, kdy mladí lidé viní vládu, že ohrožuje jejich budoucnost.

Odvolací soud se v poměru dva ku jednomu shodl na tom, že žalující, kterým bylo v době podání žaloby osm až 19 let, neměli v případu odpovídající právní postavení. Soud rovněž konstatoval, že problémy vznesené v žalobě by měly řešit jednotlivé složky federální vlády.

Zdroj: ČTK
Další zprávy