Ojetý Hyundai ix20: Jistotu, která přežila téměř dekádu, dodnes koupíte zánovní

Ojetý Hyundai ix20: Jistotu, která přežila téměř dekádu, dodnes koupíte zánovní
Karoserie MPV na malém půdorysu byl praktický nápad, který záhy z trhu vytlačila SUV.
Model ix20 patřil k prvním, které vyvinulo evropské centrum Hyundai ve Frankfurtu nad Mohanem.
Výrobu obstarávala továrna v Nošovicích.
Ambicím Hyundaie odpovídala výbava, která mohla obsahovat parkovací kameru i navigaci. Tehdy byly tyto položky dražší než dnes.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
14. 6. 2021 10:59
Tohle auto navrhovali ještě za starých předkrizových poměrů. Má vysokou a praktickou karoserii, bohaté možnosti výbavy i jednoduchou mechaniku. Ve výrobě vydrželo skoro deset let, do jara 2019. Poslední ročníky dnes vzhledem k morálnímu stáří vypadají draze, ale modří už vědí, že poslední roky vnesly do automobilového světa logiku archivního vína: čím zasloužilejší konstrukce, tím víc jistoty.

Těsně před hospodářskou krizí měl Hyundai už hodně našlápnuto k dobytí Evropy. Prestiž mu dodával sedan Sonata i velká SUV Santa Fe a ix55. Kromě toho vybudoval továrnu v Nošovicích, z níž začal chrlit úspěšnou řadu i30.

Z druhé linky v téže hale pak začaly sjíždět malé ix20. A zatímco všechna ostatní auta měla něco společného s globální produkcí, která se prodávala v USA, Asii a Austrálii, ix20 bylo na čistém papíře vymyšlené výhradně pro Evropu. Kompaktní MPV se spoustou místa na malém půdorysu a bohatou výbavou.

Pohodlným nastupováním, vzpřímenou pozicí za volantem i výborným výhledem ven si ihned získal oblibu mezi motoristy staršími a pokročilými. Praktickou využitelnost a snadné manévrování ve městě si ale oblíbili všichni včetně žen, jelikož ix20 na poměry MPV vypadalo docela dynamicky.

Výbava zahrnovala volitelně i navigaci nebo parkovací kameru, většina zákazníků ale střízlivě volila druhý krok odspodu: manuální klimatizaci, kožený volant a posuvná zadní sedadla. Lišila se také úroveň světel, i ta chudší ale odváděla dobrou práci.

Své době odpovídala i volba pohonu: benzinové motory 1,4 a 1,6 litru MPI bez turba, k tomu dvojice stejně objemných dieselů. Tady není co splést. Na město a okolí benzin stačí, na dálnici už se žene do zbytečných otáček a ve spotřebě je cítit i nevýhodná aerodynamika vyšší karoserie. Dieselu nedělají dobře krátké trasy, ale na delších vynikne přiměřená síla, tichý chod a pětilitrová spotřeba.

Spolehlivé jsou všechny motory zhruba stejně, také ovšem mají pár much. Benzinové sporadicky potká totální škoda s vysypaným keramickým katalyzátorem. Abrazivní prach z něj se pulzacemi ve výfuku dostane zpět do válců, které vydře, a motor ztratí kompresi, což znamená kompletní výměnu za 200 000 Kč.

Stát se to může už kolem 80 000 km, proto si před koupí nechte kompresi válců změřit. A rozhodně se vyhněte úpravám na LPG, neboť ani tovární přestavba není zárukou dlouhověkosti.

Diesel nemá ve zvyku trestat předčasnými závadami. Dokonce si vystačí s pevným setrvačníkem i geometrií turba, což ve stáří ušetří dost peněz. Únava věkem však kromě vstřikovačů může přemoct i filtr pevných částic, který stojí v originále sto tři tisíc, v ekonomické řadě dvaašedesát.

Poslední nepříjemností je koroze. Lakované části i podlaha jí odolávají, obvykle to ale vzdá plechová nádrž paliva. Na dnešní dobu nepochopitelná retro vychytávka stojí třináct tisíc korun.

Ojetý Hyundai ix20

Na trhu: 2010 až 2019
Ceny ojetin: 150 000 až 300 000 Kč
Vnější rozměry: 4100 x 1765 x 1600 mm
Rozvor: 2615 mm
Kufr: 440 l  
Motory benzin: 1.4 CVVT (66 kW), 1.6 CVVT (92 kW)  
Motory diesel: 1.4 CRDi (57 a 66 kW), 1.6 CRDi (94 kw)

Dělá to z ix20 rizikovou koupi? Ne nutně. Za prvé se dá stále pořídit v pětileté záruce - zde má výhodu sesterská Kia Venga se zárukou sedmiletou. Ujistěte se však, že je vážně platná. Setkat se můžete s prošvihnutými termíny prohlídek i se servisní knížkou orazítkovanou nezávislým opravářem.

A za druhé zvažte další možnosti. Ve stejné kategorii najdete Opel Meriva, který kromě motorů trápí i převodovky. Nebo už hodně starou a notně ojetou Škodu Roomster. A do třetice novější a přitažlivé, ale mnohem dražší SUV Renault Captur.

Vysoce převládající soukromá klientela navíc na autech nenajíždějí moc kilometrů. Potvrdil to i bílý exemplář z AAA Auto. Vzácná kombinace benzinové šestnáctistovky s automatem je trochu dražší než průměr, ale stejně tak tříleté auto po 33 000 km bylo k nerozeznání od nového.

Vozy s manuálem po faceliftu z roku 2015 za cenu od 250 000 do 300 000 Kč určitě stojí. Je totiž velmi pravděpodobné, že ve finále přežijí veškerou novější konkurenci.

 

Právě se děje

před 10 minutami

D11 u Prahy bude uzavřena kvůli demolici mostu až do 18:00

Dálnice D11 v pražských Horních Počernicích bude kvůli komplikacím při demolici mostu uzavřená až do nedělních 18:00. Stavbaři v konstrukci našli kabel, který nebyl evidován v dokumentaci a který byl pod proudem.  Kvůli kolonám navíc Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavírku v průběhu odpoledne posunulo dále od Prahy. Uzavírka, která začala v sobotu v podvečer měla skončit původně dnes v 09:00. Most, který převádí Božanovskou ulici přes dálnici, byl ve špatném stavu. Příští rok začne stavba nového. Řidiči musí jezdit po objízdné trase.

"V nosné konstrukci jsme objevili kabel vysokého napětí, který nebyl nikde zanesen, v žádné dokumentaci, a byl pod proudem. Proto se práce z bezpečnostních důvodů zastavily na několik hodin. V noci se následně znovu rozjely, ale předpokládáme, že uzavírka se prodlouží až do dnešních 18:00," řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

ŘSD odpoledne rozšířilo uzavírku dálnice ve směru z Prahy až na exity 25 na Sadskou a ve směru do hlavního města na exit 18 směrem na Bříství na Nymbursku. "Práce na demolici mostu pokračují. Prioritní je pro nás v tuto chvíli směr do Prahy. O postupu prací a znovuzprůjezdnění budeme průběžně informovat," řekla ČTK ve zhruba 14:30 Lišková.

Diagnostika letos prokázala, že stav mostu se zhoršuje, zatékalo do něj. V mostní konstrukci se rozpadal beton a padal na dálnici. Před demolicí mostu byl provoz na dálnici omezen na dva jízdní pruhy v každém směru, důvodem byly přípravné práce. Provoz v Božanovské ulici bude přerušen až do dokončení nového mostu. Objízdná trasa pro osobní auta vede ulicemi Ve Žlíbku a Náchodská a pro nákladní je svedena z ulice Ve Žlíbku do Mladých Běchovic a dále po Českobrodské na Pražský okruh. Omezení se dotklo i autobusových linek 222, 224 a 221.

Zdroj: ČTK
Další zprávy